En lysande start

07 april 2024 § 5 kommentarer

År 2024 har startat lysande, både bokstavligt och bildligt – jag menar då fotomässigt eftersom nuläge och framtidsutsikter i omvärlden är allt annat än lysande. Jag skall dock inte fördjupa mig i det eländet här…

Jag får nog gå tillbaka 10-15 år för att minnas ett första kvartal som har haft så bra förhållanden för fågel och skogsfoto som det har varit i år. Snö, kyla, sol och gråväder har växlat fram och tillbaka och glädjande nog har jag lyckats pricka in många dagar med fina förhållanden för antingen fotografering av ”mina” små fåglar eller fotovandringar i skogen. När jag inte kommit ut i skogen har som vanligt katterna fått agera modeller. Den här gången är det bilder på samtliga fem katter i familjen. Kan du se skillnad på dem och vet du till och med vad de heter?

Huruvida bilderna är i paritet med rubriken eller ej är upp till betraktaren att bedöma. För transparensens skull kan det dock vara på plats med en deklaration: Mina bilder är i regel inte rent dokumentära och det är inte heller min mening. Om du skulle stå vid exakt samma plats vid fototillfället skulle du se något helt annat. När det gäller fågelbilderna bör det vara uppenbart, framförallt p.g.a. det korta skärpedjupet. Mina skogbilder är i regel dubbelexponeringar och underexponerade eftersom det ger det mjuka och mörka uttryck jag är ute efter. För samtliga bilder gäller dock att de huvudsakligen är gjorda i fält med kameran och därefter justerade i datorn med vad jag tror de flesta naturfotografer anser vara ”normal” bildbehandling. Bortsett från tekniken att lägga samman två eller fler bilder tagna vid samma tillfälle för att få en större bildfil (bild 1, 7, 8,13, 17,18), är inga element i bilderna borttagna eller tillagda vare sig från andra bilder eller med generativ artificiell intelligens.   

Ny väntar ett par intensiva månader i naturen. Vi får se vad jag kommer att fokusera på… 😊

Taggad: , , , , , ,

§ 5 svar till En lysande start

  • Hans skriver:

    Ditt kreativa skapande av svenska tropiker ger hela tiden nya kickar. Den första tofsmesen kan jag se framför mig i megaformat på en vägg. Annars får du för min del gärna fördjupa dig……

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack så mycket för dina fina ord Hans, uppskattas mycket. Jag kan inte utesluta att jag kommer att skriva ett fördjupande inlägg om eländet, även om jag är lite ambivalent till ett sådant. Det räcker ju att följa nyheterna. Men visst vill man ibland ge sin egen syn på saken…

      Mvh,

      Jukka

  • Susanne skriver:

    Otroligt vackra bilder, som vanligt 🙂 Blir inspirerad och varm av din ljuvliga skildring från vår vackra natur.

Lämna en kommentar

Vad är detta?

Du läser för närvarande En lysande startJukka Lausmaa.

Meta