Om mina fågelbilder

Här kommer lite fototekniknörderi och en beskrivning av min arbetsprocess. Om du inte är intresserad av sådant kan du sluta läsa nu. 🙂

Ni som följer mitt fågelfotograferande vet att jag inte är så intresserad av nära porträtt (även om det kan bli sådana också ibland). Jag vill helst ha med miljön runt fågel eller något annat som skapar en stämning eller intressant helhet där fågeln bara är en del av bilden. Jag fotar gärna småfåglar och när det rör sig om större fåglar så vill jag helst att också sådana är små i bilden.

För de flesta djur- och fågelfotografer är skärpa oerhört viktigt, särskilt att ögat är skarpt. Det gäller mig också, även om jag inte tycker det är avgörande för en bilds kvalitet utan att det istället är helheten gör bilden. Jag skall dock villigt erkänna att jag allt som oftast faller i fällan att zooma in bilden till 100% i datorn och kollar om skärpan sitter som den skall…Det är lätt att få bilder att se skarpa ut på digitala medier. Med nedskalning och skärpning i datorn kan man få det mesta att se skarpt ut på t.ex. FB och IG. Men när jag fotograferar är jag dock inställd på att bilden skall hålla för en stor utskrift, typ A2 eller större. En bra måttstock är att utskriften skall ha fågeln skarp i naturlig storlek.

Lyckligtvis så är dagens systemkameror sofistikerade bildmaskiner med hög upplösning och stort dynamiskt omfång som öppnar fantastiska möjligheter, särskilt för den typ av fågelbilder som jag gärna tar. På samma sätt så har det skett mycket utveckling kring bildredigeringsprogram, där jag tycker de nya maskeringsfunktionerna i LR är ett lyft öppnat helt nya möjligheter att på ett lätt sätt göra lokala justeringar, t.ex. på en fågel.

Jag tycker man skall vara transparent och ärlig kring hur man fotograferar och vad man gör med sina bilder i datorn. Jag är vetenskapligt skolad och har ett helt yrkesliv som forskare bakom mig, där man öppet redovisar sitt arbete och sina resultat så att alla skall kunna ta del, återskapa resultaten eller påvisa felaktigheter. Detta förhållningsätt för vetenskapen och kunskapen framåt, och på samma sätt tycker jag att det borde vara inom naturfotografi.

Så, här kommer en beskrivning av ett arbetsflöde kring de fågelbilder jag tar vid min matning i skogen. För det första, så försöker jag alltid göra bilden så klar som möjligt i kameran. Samtidigt har jag en vision om hur den slutliga bilden skall se ut. Ibland krävs inte någon avancerad bildbehandling för att i datorn gå från originalet – vilket för mig är RAW-bilden framkallad med kamerainställningar – till den slutliga bilden. Men ibland krävs mer bildbehandling och jag är inte främmande för att utnyttja de möjligheter som bildredigeringsprogrammen möjliggör. Jag använder Lightroom, Photoshop, samt NikEfex, där den senare framförallt används för svartvit-konvertering i SilverEfex.  

För att illustrera arbetsflödet har jag valt ett bildexempel. I just detta exempel har jag gjort mer än vad jag vanligtvis gör i datorn. Jag lägger upp fyra bilder; den ursprungliga raw-filen, en 100% crop på densamma, samt den slutliga bilden inklusive 100% crop.

När jag tog bilden hade det börjat skymma. Övriga inställningar var f/5.0, 1/160s och ISO 800, vitbalans ”sol” (vilket jag nästa alltid använder), kameraprofil ”Standard” med kontrast och mättnad neddragna ett snäpp. Visionen var en fågel i blåljus mot en varmare bakgrund. För att inte bränna ut de ljusaste delarna i bildens överkant underexponerade jag bilden 2/3 EV. Jag var väl medveten om att jag skulle tappa detaljer fågelns skuggpartier men att dessa skulle gå att få tillbaka i bildbehandlingen.

De globala justeringar jag gjort på bilden är:

  • Beskärning i överkant för att ta bort det ljusaste
  • Sänkt exponering och kontrast något
  • Ytterligare en mindre justering av toner med kurvverktyget
  • Högt färgtemperaturen till ca 6000 och höjd mättnad och intensitet i orange och gult  färgerna för att lyfta fram varma toner (detta är justeringar som jag sällan gör).

Bilden har också justerats med ett par lokala justeringar:

  • Höger kant har mörkats ned för att balansera mot den mörkare vänstersidan
  • Fågeln och sittpinnen har med hjälp av Lightrooms nya maskeringsfunktion ”Välj objekt” ljusats upp, särskilt för att lyfta fram detaljer i de allra mörkaste delarna. Färgtemperaturen på fågeln har också sänkts för att skapa färgkontrast mot den nu varma bakgrunden.

Slutligen har de två bearbetade bilderna skalats ned och skärpts för publicering på web.

Eftersom jag ofta fotograferar i motljus så använder jag dock ofta lokala justeringar för att lyfta fram detaljer i fågeln. Det som skiljer detta exempel från min typiska bildbehandling är de färgjusteringar jag gjort för att förstärka kontrasten mellan kallt och varmt, vilket ju var den ursprungliga tanken.

Tack för att du orkat läsa så här långt. Kommentarer eller frågor?

  • Mest lästa inlägg

  • Kalender

    oktober 2022
    M T O T F L S
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • Kategorier

  • Arkiv

    • 98 866 besök
%d bloggare gillar detta: