På hygget

01 september 2012 § 18 kommentarer

Åkte till ett hygge i Risveden i morse. Hygge låter inte så trevligt, men detta är ganska gammalt och i år har det mycket långt gräs och med omgivningen så har det god potential för fina bilder. Jag vet att dovvilt och älg trivs där. Åkte tidigt för att kunna sätta mig innan det blev för ljust. Konstaterade glatt när jag kom fram att det var mycket dimmor. Jag gick tyst de 300-400m det är från vägen fram till hyggeskanten, sista biten smög jag ännu försiktigare. När jag kommer fram till ett krön anar jag en stor silhuett som rör sig i dimman. En ung älgtjur står lugnt och äter av vegetationen. Den har inte upptäckt mig, avståndet är bara 25-30 m. Jag sätter försiktigt ner stativet och börjar komponera. En bild, sedan ytterligare en. Älgen står på en slänt väl frilagd mot bakgrunden, kroppen är delvis skymd av förgrund och hornen kommer fram fint i silhuett mot en tilltalande omgivning av höga gräsbuketter och ris. Förmodligen mina bästa älgbilder. Och älgen står fortfarande kvar!

Jag kollar i monitorn och ser meddelandet: INGET MINNESKORT. Testar igen, med samma resultat. Jag svär ljudlöst, besvikelsen är total. Hur jävla klantig får man vara egentligen?

Som tur var hade jag ett par kort i ryggsäcken. Efter att ha rotat fram dem och satt i ett hade älgen börjat ana oråd och började sakta gå bortåt. Jag fick några bilder, tyvärr inte alls i samma klass som de två första. Resten av morgonen blev en skön upplevelse med skällande råbockar, fantastiska dimmor med ljusspel när solen gick upp, samt en fin dimbåge – den färglösa motsvarigheten till regnbåge. Trots allt en bra start på hösten.🙂

Trevlig helg!

På hygget (Risveden, 1 september 2012)
D800, 400mm, f/5.6, 1/13s, ISO3200, SV-konverterad i Capture NX2

Taggad: , , , ,

§ 18 svar till På hygget

  • Vilket häftigt möte det måste varit trots miljön. Man lär sig ju av sina misstag och du lär nog hädanefter aldrig ha kameran utan minneskort🙂

    Mvh // Johannes

  • Mats-Ove skriver:

    Hej Jukka !
    Spännande att läsa om historien kring denna bild.Vilken tur att du hade ett par minneskort i säcken.Denna blev ju trots allt riktigt lyckad med en skön smygkomposition
    & dimmornas drömska ton.Passar också i sv.Fint att du också fick en forsatt skön naturupplevelse denna morgon.
    Ha en forsatt fin höst med fler fototillfällen av denna kaliber

    /Mats-Ove

  • Sander Broström skriver:

    Oj vad hemskt, då är mina missöden inget att skryta om😉 Men du fick något i alla fall, bilden du visar upp är ju riktigt snygg!
    // Sander

  • Henrik skriver:

    Fan vad trist men denna bild går ju inte av för hackor i vilket fall.

    /Henrik

  • Erik Koffmar skriver:

    Förargligt! Jag har gjort samma misstag. Sedan dess kollar jag alltid att kortet sitter i. Tur att du hade extra kort i väskan. Bilden du visar är snygg, men den du har i minnet kommer alltid att vara bättre och växa och bli bättre för varje gång du tänker på den. Så är det med bra minnen, de blir bättre med tiden.

  • myrklafsaren skriver:

    He he, men du fick en upplevelse och en kul story istället och älgtjuren var ju alldeles för liten för att fota ändå.
    Dom stora tar vi uppe i Dalarna nästa vecka.
    /Anders

  • Åke skriver:

    Man lär sig av misstagen sägs det. Bilden blev ju onekligen intressant trots missödet. Gillas!

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Man tycker att man har hållit på så länge så att rutinerna borde sitta där så man slipper dessa fadäser. Fast ibland så händer det man inte vill ska hända. Mina två favoriter är att glömma ställa tillbaka ISO och att ha självutlösaren på. I det första fallet börjar jag bli något bättre att förstå de hyfsade slutartiderna trots dunkelt ljus. Den andra fadäsen så blir jag lika överraskad när kameran börja pipa istället för att bilden tas.

    I ditt fall blev det en hyfsad bild i alla fall och jag hoppas du fångar din älgbild som du såg den gången du inte hade något minneskort.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Gunnar,
      Jovisst borde rutinerna sitta vid det här laget. Självutlösare är en klassiker, den har jag också råkat ut för ett par gånger. Dock inte ISO, denna brukar jag hålla koll på eftersom jag ofta skruvar på den. Jag tror man skulle unvika en del av dessa om man tog sig tid att titta noga på alla symboler som finns i sökaren, den mesta infon finns ju där. Fast å andra sidan är det väl naturligt att man tittar på bilden i sökaren och inte det som finns runt den.
      /Jukka

  • Christer K skriver:

    Haha! ursäkta jag skrattar, men gör det av igenkännande. Konstigt hur mycket man än fotograferar så tenderar man att göra dessa små misstag ibland. De bästa bilderna är de flydda moment då man antingen inte var snabb nog eller att man missat någon detalj. Men bilderna lever kvar i minnet och tankarna.
    Känner igen det där om att du provar igen, fast du nyss läst att inget minnes kort finns, det liksom går inte in på en gång. Är det verkligen sant??🙂
    Men utan misstag så kan man ju inte utveckla sig och bli bättre om man skall se det från den positiva sidan.

    Men tycker du räddade upp situationen alldeles utmärkt. Härligt fin stämmningsfull bild med skön mystik i.

    /Christer K

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande På hyggetJukkas Blogg.

Meta

