Fick en dag över

08 november 2015 § 10 kommentarer

… så jag tänkte passa på att göra en uppdatering här, det är hög tid.

Årets stora projekt har varit Tresticklans nationalpark, där jag tillbringat ett flertal nätter. Målsättningen har framförallt varit att få till intressanta bilder på smålom och tranor. Förutom fotograferingen har projektet bjudit på massor av fina naturupplevelser, vilket för mig är minst lika viktigt. Tresticklan var också temat för min utställning på Natur 2015 i Vårgårda förra helgen. Ett par bilder från utställningen visas nedan.

Jag har också ägnat en hel del tid vid Lärjeån. Detta är bekvämt eftersom det ligger på cykelavstånd. Områdena runt åns nedre delar är bitvis rena djungeln, med rikt fågelliv och djurliv. Mitt fokus har i sommar legat på bäver. Det är svårt att få till intressanta bilder på bäver tycker jag. Dels så föredrar de ju att vara aktiva under dygnets mörka timmar, dels så ser man dem mest när de simmar förbi. Jag har försökt jobba med rörelse och miljö. Känner väl att jag inte riktigt kommit i mål, men bjuder på ett par bilder som jag är ganska nöjd med.

Vi är nu inne i november. Ingen favoritmånad för de flesta antar jag. Men för mig är det en efterlängtad månad, det är nu mossorna lyser och de dunkla skogsfärgerna är som finast. Naturen förbereder sig för vintervilan och det dunkla ljuset under disiga dagar inbjuder till en långsam och eftertänksam fotografering som jag är mycket förtjust i. Så i dessa tider traskar jag runt mycket i Risvedenskogarna och njuter.  🙂  Ett par färska bilder visas nedan.

Spännande saker är också på gång nästa år. Jag blev kontaktad av en av mina favoritfotografer, Anders Geidemark, som frågade om jag ville föreläsa på Naturfotodagen 2016. Naturligtvis vill jag det! Det skall bli både spännande och kul och jag hoppas att få träffa er i Västerås den 13 februari. 🙂

Säsongen för småfågelfotografering i skogar börjar närma sig. Letar efter en bra plats för fågelmatningen och hoppas kunna återkomma med en rapport om detta inom några veckor.

Samtliga bilder går att klicka upp, gör gärna det för att se dem i större format. Jag anger inte exif, men om ni vill ha teknisk info om någon av bilderna så är det bara att kontakta mig.

Trevlig fortsättning på senhösten! 🙂
_DSC5518_sv2Trana (Tresticklans nationalpark, Dalsland, maj 2015)
(klicka i bilden för större format)
_DSC0917Höstfärger (Tresticklans nationalpark, Dalsland, oktober 2015)
(klicka i bilden för större format)
_DSC5901_sv2Bäver (Lärjeån, Göteborg, maj 2015)
(klicka i bilden för större format)
_DSC0015_svBäver (Lärjeån, Göteborg, augusti 2015)
(klicka i bilden för större format)

_DSC1119-Pano_1000pxMossbädd (Risveden, november 2015)
(klicka i bilden för större format)
_DSC1040_monoSjälvporträtt (Risveden, november 2015)
(klicka i bilden för större format)

Var befinner jag mig?

Du tittar för närvarande i arkivet för söndag, november 8th, 2015Jukka Lausmaa.