Högsommaren

28 juli 2017 § 2 kommentarer

… börjar övergå till sensommar och hösten närmar sig. 🙂 Det har varit ett par produktiva fotomånader. Jag började juni månad traditionellt med en tredagars tur till Tresticklans nationalpark. Hade tänkt mig smålom, men de var inte på plats. Istället fick jag underbara möten med tranor och skogsfotografi i härlig gammalskog. Eftersom smålomarna i Tresticklan inte bjöd på sin närvaro fick det bli ett besök till storlomsjön i Risveden helgen därpå. Lomarna var på plats och jag fick inviga mitt nya gömsle, som jag dock snabbt kunde konstatera inte är knottsäkert. Det blev dock inga bilder jag hade hoppats på…

Juli månad och semester har mestadels tillbringats vid sommarstugan i Halland. Kulturlandskap, helt annorlunda mot de mer eller vilda skogar jag brukar vistas i. Men också här finns mycket intressant för naturfotografen. Vid åkern och vid den vackra blomsterängen intill vår stuga har jag smugit på fasan, rådjur , hare och räv, med delvis lyckade resultat. Besök i de fina lövskogarna har det också blivit, och naturligtvis en hel del kattfoto.

Sammanfattningsvis en par sköna månader med mycket fotografering, mestadels i närmiljö. Nu stundar en tälttur tillsammans med min dotter. Det ser jag fram mot. 🙂

 

Trana i vildmarksmiljö (Tresticklans nationalpark, Dalsland, juni 2017)

 

Tranor  (Tresticklans nationalpark, Dalsland, juni 2017)

 

Interiör från gammelskogen  (Tresticklans nationalpark, Dalsland, juni 2017)

 

Råbocken (Gamla Köpstad, Halland, juni 2017)

 

Midsommarrået (Gamla Köpstad, Halland, juni 2017)

 

Fasan i blomsteräng (Gamla Köpstad, Halland, juli 2017)

 

Fasantuppen i all sin prakt (Gamla Köpstad, Halland, juli 2017)

 

Blomsteräng i blå timmen  (Gamla Köpstad, Halland, juli 2017)

 

Interiör från ädellövskogen (Skogsbo naturreservat, Halland, juli 2017)

 

I bokskogen  (Skogsbo naturreservat, Halland, juli 2017)

 

Judith i det gröna  (Gamla Köpstad, Halland, juli 2017)

 

Elsa i det gröna (Gamla Köpstad, Halland, juli 2017)

 

 

 

Taggad: , , ,

§ 2 svar till Högsommaren

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande HögsommarenJukkas Blogg.

Meta

