Februari, mars, skogstyrelsen och /N

30 mars 2017 § 12 kommentarer

Det har varit två rogivande men också händelserika månader. Varierande förhållanden och därmed varierande fotografering. Liksom varje vinter har jag ägnat mig åt fågelfotografering vid den lilla matning som jag brukar sätta upp i skogen. Men i år har fågelfotot fått stå tillbaka en del, jag har istället ägnat mesta tiden åt längre promenader i Risvedenskogarna. Spanat efter tjäder och utforskat. Jag kan konstatera att de områden som är skyddade som naturreservat åldras med värdighet. Tyvärr fortsätter dock avverkningarna. Det varierande vädret med grå himmel och mjukt ljus, dimma och dis, eller tunt snötäcke har skapat förutsättningar för trevlig variation i fotograferandet. Det bästa är nog att det känts kravlöst och avslappnat.

Premiär för Lärjedalen har också hunnits med och jag kan konstatera att bävrarna är på plats och i fullt aktivitet av spåren att döma. Jag har dock passat på att mest ta bilder på det stilla landskapet och lövskogens intrikata nätverk av grenar. Det gäller att passa på innan löven döljer allt det fina. Lärjedalen passar mig fint, då det är på cykelavstånd och bjuder på mycket variation.

Som sagt, det har varit händelserikt. En negativ händelse stod myndigheten Skogsstyrelsen för. Man gör en paus i sina inventeringar av nyckelbiotoper i nordvästra Sverige. Detta ger nu skogsbolagen fritt fram att avverka oskyddade gammelskogar i stora delar av landet. Myndigheten förutsätter att skogsbolagen hanterar pausen med ansvar. Erfarenheten visar att så knappast kommer att vara fallet. Tyvärr finns det idag inga tecken på att svensk skogspolitik kommer att förändras åt ett håll där miljö- och ekologiska hänsyn ges lika stor vikt som produktionsmål och kortsiktiga ekonomiska vinstintressen. Trist tycker jag.

Det roligaste var ändå det mail jag för några dagar sen fick från Naturfotografernas ordförande Anders Geidemark som meddelade att jag vid senaste årsmötet blivit invald i Naturfotograferna. Fantastiskt roligt och ett sammanhang som jag verkligen ser fram mot att delta i. Jippie! 😀

Nu stundar våren och en intensiv period av fotograferande! 🙂

 

Blåmes (Risveden, mars 2017)

 

Tita (Risveden, februari 2017)

 

Grafisk vinterskog 1 (Risveden, februari 2017)

 

Grafisk vinterskog 2 (Risveden, mars 2017)

 

Skog (Risveden, februari 2017)

 

X (Risveden, februari 2017)

 

Vintergrönska (Risveden, mars 2017)

 

Fjolårsgräs i skogen (Risveden, mars 2017)

 

Intrikat natur (Lärjedalen, mars 2017)

 

Stilla natur (Lärjedalen, mars 2017)

Taggad: , , , ,

§ 12 svar till Februari, mars, skogstyrelsen och /N

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Februari, mars, skogstyrelsen och /NJukkas Blogg.

Meta

