Våren

12 juni 2016 § 1 kommentar

… har sedan ett bra tag övergått till sommar så det kan vara bra att göra en sammanfattning. Fotomässigt har aldrig våren varit min favoritsäsong. För mycket som händer i naturen och jag blir mest bara frustrerad över att inte hinna med. Det gäller att fokusera och att man då väljer att fokusera rätt.

Efter att ha avslutat säsongen vid fågelmatningen ägnade jag mycket tid åt att leta tjäderspel i Risveden, eftersom det ställe som jag hittade för några år sedan är inte längre aktivt. Efter mycket vandrande, smygande, lyssnande och ett fint tips från en annan skogsvandrare har jag nu koll på två platser. Det blev således inget fotograferande vid tjäderspel i år, men det ser lovande ut inför nästa år. Allt vandrande i skogarna under våren har också resulterat i en del skogbilder som jag är riktigt nöjd med.

Förutom Risveden så har det blivit en del besök i Lärjedalen, med förhoppningar om nya bilder på bäver. Jag kan inte påstå att det varit helt lyckat, eftersom det inte tycks vara samma fart på bävrarna än tidigare år. Kanske har de flyttat på sig? Lärjedalen levererar dock alltid, eftersom det finns annat bäver att fotograferar där.

Under denna vår har jag också haft min riktiga premiär vad gäller orre. En vän ringde mig och sa att han skulle sätta upp ett gömsle vid en orrmyr och frågade om jag var intresserad av att följa med. Naturligtvis var jag det. Avresa hemifrån kl 0200 och sedan stapplande genom mörkret ut till gömslet. Orrarna höll sig på avstånd, men jag fick precis de bilder jag hade önskat mig. Mersmak på detta, men hur skall man hinna med att satsa på detta också nästa vår?

Senaste tiden har ägnats mycket åt skogsbäcken i Risveden, där det finns bäver och andra djur i en spännande miljö. Mer om detta i ett kommande inlägg…

Och sist men inte minst: Vi har fått tillökning i familjen. Lilla Judith är den enda kattungen som överlevde i en kull av tre. Hon flaskmatades under flera veckor så hon är speciell. Måste ju visa en bild på henne också.🙂

All bilder kan klickas upp i större format.

 

_DSC3986_merge_1000pxSvartmes i snölandskap (Risveden, mars 2016)
D810, 3 liggande exponeringar tagna vid 155mm, sammanslagna med Photomerge

 

_DSC4958_mono_1000pxI gammelskogen (Risveden, april 2016)
D810, 24mm tilt/shift, dubbelexponering

 

_DSC6046_1200pxGyllene morgon vid skogssjön (Risveden, maj 2016)
D810, 380mm

 

_DSC6367-Pano_1000pxStigen (Risveden, maj 2016)
D810, 2 liggande exponeringar tagna med 45mm tilt/shift, sammanslagna med Photomerge

 

_DSC5617_sv_1000pxVid orrmyren (Svartedalen, maj 2016)
D810, 400mm

 

_DSC4548_1000pxSkarv och graffiti (Lärjedalen, mars 2016)
D810, 400mm

 

_DSC4717_mono_1000pxKanadagås (Lärjedalen, mars 2016)
D810, 400mm

 

_DSC5752_mono2_1000pxRådjur och vitsippor (Lärjedalen, april 2016)
D810, 400mm

 

_DSC4770_1000pxJudith, ca 3 veckor (Göteborg april 2016)
D810, 240mm

 

Taggad: , , , , , , ,

§ Ett svar till Våren

  • Christer K skriver:

    Svartmes i snölandskap tjusigt komponerat och bild med hög stämnings faktor. Gillar hur mesen är bara någon procent av bild ytan men ändå dominerar. Gillar den ljus och vakna känslan i bilden.
    I gammelskogen komposition i den högre skolan, mycket tjusigt ordnat av bildkomponeterna, ger mig en känsla att vara där, och den ger en fin skogskänsla.
    Kanada gås, skön bild faller för den underbara bakgrunden som känns som en kuliss.
    /Christer K

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande VårenJukkas Blogg.

Meta

