2016

28 februari 2016 § 4 kommentarer

… har börjat ganska bra. Jag har dock inte kunnat fotografera så mycket jag önskat av flera skäl; det har varit mycket på jobbet, vädret har inte samarbetat under helgerna och det har varit annat. Det senare innebär bl.a. Naturfotodagen i Västerås där jag höll föredrag om ”Mina Skogar”. Jag är själv nöjd med min insats och fick en hel det uppskattande kommentarer efteråt. Min inställning är dock att det alltid går att göra bättre.🙂 Hursomhelst så var Naturfotodagen en riktigt trevlig tillställning med massor av fina bilder, inspirerande föredrag och mycket trevligt bemötande av Anders Geidemark, samt Conny Jonsson och hans gäng på Camera Natura. Skall jag lyfta fram någon av fotograferna, så måste det bli Carl-Fredrik Ekström, som höll ett inspirerande föredrag med ett annorlunda bildtänk och spännande fototekniker som jag tycker känns nyskapande inom naturfotografin. Kolla in hans bilder!

Som alltid den här tiden på året ägnar jag mesta fototiden vid min matning i Risvedenskogarna. Försöker att fortsätta utveckla min fågelfotostil. Det har varit en del soliga dagar, så bilderna är kanske ljusare än de brukar. Jag har också börjat tillämpa den filterkombination jag ofta har på objektivet vid kattfoto för fågelfoto. Det består av ett polfilter och ett softfilter, vilka tillsammans ger en skön och målerisk struktur i oskärpan. Vintern har också varit på besök. Ett par veckor hade vi hyfsat med snö och kyla så då passade jag på att ta lite bilder i vinterskog, vilket alltid en trevlig omväxling mot fågelfotograferandet.

Jag bjuder på några bilder från årets två första månader. Alla bilder går att klicka upp i större format.

Nu börjar vi väl se fram mot våren?

_DSC2912_1000pxNötväcka i motljus 1 (Risveden, januari 2016)
D810, 400mm

_DSC2613_1000pxNötväcka i motljus 2 (Risveden, januari 2016)
D810, 400mm

_DSC3490_1000pxTofsmes, glitter och något annat (Risveden, januari 2016)
D810, 380mm

_DSC3508_1000pxSvartmes i grönt (Risveden, januari 2016)
D810, 160mm, cp-filter, softfilter

_DSC3667_mono_1000pxNötväcka (Risveden, februari 2016)
D810, 195mm, cp-filter, softfilter, sv-konverterad i Silver Efex

_DSC3150-Pano_1000pxVinterskog (Risveden, januari 2016)
D810, 45mm tilt/skift, konverterad till monokrom i Silver Efex

_DSC3362_1000pxNär snön smält bort (Risveden, januari 2016)
D810, 24mm tilt/skift, dubbelexponering

Taggad: , , , , , ,

§ 4 svar till 2016

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande 2016Jukkas Blogg.

Meta

