Que pasa?

13 maj 2015 § 5 kommentarer

Vad händer här? Inte mycket kan tyckas. Jag har haft en längre paus från bloggandet. Av flera skäl:

1. Andra medier verkar mer ”heta”, jag tänker framförallt Facebook och Instagram. Postar en del där, men det handlar mest om masskonsumtion av bilder. Inga intressanta kommentarer eller diskussioner, inget djup. Mest yta. Ett tecken av vår tid? Läser någon bloggar längre?

2. Prioritering. Tiden är begränsad, jag lägger hellre den begränsade lediga tid jag har på att fotografera och jobba med bilderna än att bidra till massflödet på nätet.

Åter till frågan: Svaret är att det händer mycket, för mycket faktiskt. Våren är för mig frustrationens tid. Mycket på jobbet, mycket jag vill fotografera, men för lite tid. Så jag har valt att fokusera på två projekt som skall resultera i två bilder jag ser framför mig. Mycket skall stämma för att det skall lyckas. Det går framåt, men jag är inte där ännu. Räknar med att ge uppdateringar här då och då. Tills dess bjuder jag på ett porträtt av en sädesärla.

Önskar er en fin Kristi Himmelfärdshelg.🙂

 

_DSC5623_1000pxSädesärla (Tresticklans nationalpark, maj 2015)
D800, 400mm
(klicka i bilden för större format)

Taggad: , , ,

§ 5 svar till Que pasa?

  • Henrik Foto skriver:

    Angående punkt 1: Det finns nog en del som fortfarande läser bloggar (jag själv är ett exempel). Att bloggläsarna blir färre tycker inte jag är något bra argument för att sluta. Man kan jämföra det med tidningarnas klickfiske på nätet; det är ofta så att de artiklar som blir mest klickade också är sådana som folk bara läser ingressen innan de klickar sig vidare. Ett långt och genomarbetat reportage får kanske inte lika många läsare, men jag vågar nog lova att de som väl läser får ut mer av det än av de snabba ”klickartiklarna”. Ungefär på samma sätt tänker jag att det är med bloggar vs. exempelvis Instagram och Twitter, där de senare handlar om att det ska vara så lite information som möjligt på så kort tid som möjligt.

    Så se den här kommentaren som några uppmuntrande ord från en annars osynlig läsare, för även om jag inte brukar kommentera här (men när jag väl gör det skriver jag uppenbarligen på tok för långt) har jag ändå följt din blogg under en längre tid. Jag ser fram emot fler inlägg i framtiden, även om de sker sällan. Och slutligen: fin bild på sädesärlan! Mycket intressant komposition i mitt tycke.

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Henrik,
      Tack för dina rader. Bra jämförelse där med tidningarnas klickfiske på nätet. Dina uppmuntrande ord om bloggen uppskattas. Jag var inne och tittade i din blogg. Gillade serien med bilder på de två granarna, det är en idé som jag själv ofta tänkt genomföra men inte kommit till skott med.
      MVH
      Jukka

      • Henrik Foto skriver:

        Kul att du kollade in bloggen och gillade granarna! Hoppas du kommer till skott med något liknande själv då, det är ju inte så svårt egentligen utan bara att bestämma sig för ett objekt. Det går ju att göra över kortare tidsskalor också, t.ex. en trädgård från vår till vinter eller liknande. Det kan vara ganska befriande också att hitta någon sådan fast punkt man kan ha i tillvaron, och veta att man alltid kan komma tillbaka till om annat skiter sig (dyker inte djuren upp kan jag alltid ta en till bild på granarna). Lycka till i vilket fall!

  • Jörgen Schön skriver:

    Det skiftar väldigt snabbt på nätet, nya beteenden avlöser varandra i en hisnande fart. Det som gäller idag kanske inte gäller i morgon. Var ska man vara och hur ska man göra för att få maximal uppmärksamhet och genomslag i bruset. – Så kanske man känna det om man ska spetsa till det. Det är lite överdrivet så klart, eller har man bara blivit gammal och trött och tappat förmågan att känna av vart de vindarna blåser.

    Men jag kan ärligt erkänna att jag själv har fått ett allt mer rastlöst beteende på nätet tyvärr, inte så att jag jagar klick eller uppmärksamhet utan har fått svårt att stanna upp och verkligen tänka igenom och fördjupa mig. Det finns alltid något nytt och häftigare som lockar bakom nästa länk. Instagram, 500px, Whytake mm måste checkas av med nya bilder som snabbt skannas av! Det måste till allt mer spektakulära bilder för att man ska stanna upp och tänka efter och reflektera över det som inte är direkt uppenbart. Har förmodligen blivit fartblind eller allmänt disträ🙂 Nätet är underbart på många sätt men det skapar också beteenden som kanske inte är så sunda i alla lägen.
    Att vara konstant online kostar på och gör en splittrad och frustrerad.
    Digital avhållsamhet i perioder är nog en sund idé!

    Våren är en helt underbar tid, det händer så fantastiskt mycket i naturen. Håller med dig att man känner sig väldigt frustrerad över att inte hinna med att fånga det som sker – eller man bara ska försöka vara närvarande och uppleva det som sker och släppa alla krav på prestationer och bilder som ska tas och bara låta saker och ting ske.

    Ha de gott där ute i våren Jukka och det är alltid lika trevligt att läsa din blogg.

    Mvh, Jörgen

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Jörgen,
      Som vanligt uttrycker du dina kloka synpunkter på ett vältaligt sätt. Mitt förhållningssätt till nätet är också kluvet; mycket är bra, något är mindre bra.
      Ha det fint i vårnaturen, hoppas du hinner uppleva och fotografera trots brist på tid.🙂
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Que pasa?Jukkas Blogg.

Meta

