Skymning

03 mars 2014 § 7 kommentarer

Jag befinner mig i hjärtat av Risveden, har uppehållit mig här i fem timmar. Det är skymning, helt vindstilla och dimmorna börjar sänka sig. Långt borta skäller en råbock och lite närmare kan jag höra spillkråkan. Undrar  om det skall komma en älg utmed den vältrampade djurstigen som löper utmed mosskanten? Nej inte den här gången. Kanske nästa gång? Jag kommer i alla fall att återvända hit många gånger.

_DSC3707_1000px

I hjärtat av Risveden (Risveden, 1 mars 2014)
D800, 45mm PC, dubbelexponering
(klicka i bilden för större format)

Taggad: , ,

§ 7 svar till Skymning

  • nikonetha skriver:

    Underbar bild Jukka! – Visst finns det fantastiska ställen uppe i Risveden

  • Thorsten skriver:

    Fantastiskt ljus …. ha de Thorsten

  • Gunnar Eriksson skriver:

    En stillsam bild med en krydda av mystik. Vi går mot ljusare tider och det känns skönt att dagarna blir allt längre. Solen börjar ta fart och man känner redan de värmande solstrålarna. Fast när ljuset är som skarpast och fotograferingen nästan begränsas till timmarna runt soluppgång och solnedgång, så kan jag ibland sakna det milda ljuset som finns på senhöst och början av vintern. En tid man kan vara ute hela dagen och fotografera i det milda ljuset. Man känner ingen stress att ljuset kommer att ändras utan man kan i lugn och ro fotografera.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Gunnar,
      Jag instämmer helt med dig. Det är med viss ambivalens jag möter våren. Liksom du är jag mycket förtjust i det jämna vinterljuset som inbjuder till ett långsamt, nästan meditativt, fotograferande. Man får väl hoppas på en vår med många grådagar…
      Samtidigt så är det en fin tid som nu kommer, naturen vaknar upp och det blir mer djur och fåglar. En viss stress infinner sig, det är så mycket man vill hinna med.
      Hoppas du får en fin fotovår.🙂
      /Jukka

  • wolfmalm skriver:

    Härlig skogskänsla

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande SkymningJukkas Blogg.

Meta

