Bläddrar

09 november 2013 § 4 kommentarer

… vidare i bildarkivet. Hittade denna som är från första året jag hade min matning i Risveden. Jag satt i gömsle vid detta tillfälle. Jag minns att jag var mycket nöjd när jag fick en serie skarpa närbilder på Hacke och andra skogsfåglar. Jag är fortfarande nöjd med bilden, det är en mycket vacker och trevlig fågel när man får uppleva den på nära håll. Samtidigt tycker jag dock att jag har tagit betydligt intressantare bilder på Hacke de senaste åren. Några av dessa kommer jag att visa på Vårgårda Fotoklubb om drygt en vecka. Kom dit vetja!🙂

_DSD8543_1000px

Större hackspett (Risveden, 22 februari 2009)
D200, 380mm
(klicka i bilden för större format)

Taggad: , ,

§ 4 svar till Bläddrar

  • Erik Koffmar skriver:

    Trevlig bild på hacke! Skarp och skogsmörk bild, det gillas.

    Ha en bra helg,

    Erik

  • Gunnar Eriksson skriver:

    En vacker fågel, helt klart. Fast jag tycker den är en liten retsticka i bland. Nu är jag ingen fågelfotograf, men om hacke sitter fint och hackar på en stam så kan man inte låta bli att göra ett försök. När man närmar sig, glider hacke bara lite nonchalant runt stammen, så stammen skymmer. Jag smyger då runt, vilket gör att hacke flyttar sig lite till.
    Jag har för länge sedan insett att det är nog gömsle och inmatning för att få till de där riktiga fina bilderna som du visar upp.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Gunnar,
      Gömsle och matning är en klar fördel om man vill få konsistenta resultat med Hacke, speciellt dessa nära bilder. Men om man tar tillfället i akt när läget dyker upp så kan man få riktigt fina fåglar på Hacke och andra fåglar i sin miljö utan dessa förberedelser. Att vara fågelfotograf innebär ju inte nödvändigtvis att man producerar en massa fågelporträtt. Så nästa gång du får syn på Hacke och han hoppar runt stammen, stå då kvar en längre stund och invänta läget.🙂
      Med vänlig hälsning
      Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande BläddrarJukkas Blogg.

Meta

