Urskogen vid fjällets fot

28 september 2013 § 4 kommentarer

Hemma igen efter en lång tur i norra Dalarnas urskogar med sol, regn och snö i fantastiska miljöer. Dagarna tillbringades med 6-10 timmar långa turer på fjället, i trolska skogar eller på färggranna myrar med urgamla tallar och torrakor. Det var inga problem med att vara ute så länge, eftersom man kunde äta sig mer eller mindre mätt på blåbär vart man än gick. Nu är jag ganska trött men mycket lycklig efter en perfekt ”arbetsvecka”🙂

Det blev uppåt 500 bilder så det blir en del (angenämt) jobb med att gå igenom allt. Bjuder på ett smakprov på en gammal installation vi hittade ute på myren sista dagen. Medan jag tog bilden kunde kungsörnen ses segla högt ovanför oss. En timme innan hade vi suttit i solen och fikat när en hökuggla gled förbi oss och satte sig i toppen av en torraka hundra meter bort. Inget märkvärdigt kanske, men det var faktiskt den första uggla som jag sett i vildmarksmiljö.

Bilden är också ett nytt inslag i mitt arbetsflöde; Jag gillar att använda Nikons kameraprofiler för svartvitt med olika färgfilter. Eftersom jag inte funnit något sätt att få Lightroom att ”läsa” mina svartvita bilder får dessa ta omvägen via Capture NX2, innan de plockas in i LR för katalogisering och eventuell slutjustering. Lite omständligare, men jag föredrar detta framför att behöva göra svartvitkonvertering efterhand i LR.

Fler bilder kommer framöver. Kolla gärna in bloggen Norra Dalarnas Vildmarker, där Johannes Glännman också kommer att posta bilder från turen.

_DSC2352

Ute på myren (Drevfjällets NR, Dalarna, 26 september 2013)
D800, 24mm tilt/shift, CP-filter, dubbelexponering, orangefilter i kamera, vignettering i LR

Taggad: , ,

§ 4 svar till Urskogen vid fjällets fot

  • Christer K skriver:

    Fin svartvit bild, med fin känsla och bra komponerad. Gillar texturen och ruffheten i dessa gamla träd. Fin instalation moder natur skapat där på myren. Och en svindlande tanke hur länge har dessa grånande torr rakor poserat på dettavis. Tycker dubbelexponeringen skänkt bilden en soft och lite drömskt intryck. Gillar speciell hur effekten tas ut i molnen.
    Och ju mer jag sjunker in i bilden dessto mer blir gren siluetten lågt till vänster på det ”stående” trädet mer och mer likt ett katt djur av något slag, som är på väg att klättra upp i trädet, puma, lo, spännande iaf hur denna gren blir mer och mer lik något djuriskt. Mycket spännande touch i bilden🙂

    /Christer K

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Christer,
      Du har en utomordentlig bildsyn och jag uppskattar att du verkligen tar dig tid att se på bilderna. Nu ser ju jag också kattdjuret som klättrar uppför stammen. Och mycket riktigt så fylls jag av vördnad inför dessa gamla träd som stått där i hundratals år.
      /Jukka

  • Erik Koffmar skriver:

    Håller med Christer om att det ser ut som om det är något kattdjur som klättrar upp för stammen. Ni verkar ha haft en bra tur norr över. Ser fram emot att få se fler bilder från denna tur.

    /Erik

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Urskogen vid fjällets fotJukkas Blogg.

Meta

