Öland

23 juli 2013 § 8 kommentarer

En allvarlig brist i min ”karriär” som naturfotograf har länge varit att jag inte besökt Öland. Men nu är det åtgärdat. När Magdalena skulle gå en kurs på Capellagården så passade jag på att hänga med. Att ägna en hel vecka åt att utforska och fotografera ön lät som en perfekt avslutning på semestern. Jag insåg snart att epiteten ”Solens och vindarnas ö”, ”Fåglarnas ö” och ”Blommornas ö” är väl motiverade för denna pärla. Det blev en intensiv vecka. Tidig uppstigning för fotografi varje dag fram till ljuset blev för hårt. Därefter uppdukad frukost och sova middag och eventuellt göra rekognoseringsturer under dagen. Tidig middagsmat och avslutande fotografering under kvällen. Jag höll till på södra delen av ön, så det blev inga besök på ikoniska platser som Neptuni åkrar, Byrums raukar eller Trollskogen, det får bli en annan gång. Jag fick väl inte med mig mina bästa bilder, men det är inget jag förväntar mig när jag besöker ett helt nytt ställe. Däremot blev det många fina upplevelser och intryck; kärrhöken som fångade och sedan tappade en rapphöna (eller var det en kornknarr?), ängshöken som jagade ute på alvaret, måsarna som bråkade med havsörnen, vråken som svepte fram bara ett par meter ifrån mig i den gamla ädellövskogen, stora himlar och soluppgångar över ett nästan helt stilla Östersjön. Bland annat. Men det som gjorde starkast intryck på mig var Alvaret. Detta vid en första anblicken ödsliga landskap, som sedan visar sig innehålla massor med liv och spår av mänsklig aktivitet. Mycket stämningsfullt, särskilt före och efter soluppgång respektive -nedgång. Me like…🙂

Det kommer att bli fler besök till Öland. Bjuder på några intryck som fastnade på sensorn vid detta första besök. Klicka i bilderna för större format.

Ha det fint i sommarvärmen!🙂

Tärna mot soluppgång, Alvaret, ÖlandSoluppgång (Öland, 12 juli 2013)
D800, 550mm

Vallmo, ÖlandSommarfärger (Öland, 15 juli 2013)
D800, 35mm, polfilter

Spluppgång vid Östersjön, Gustafs dämme, ÖlandVid Östersjön (Öland, 18 juli 2013)
D800, 40mm

Tingstad flisor, ÖlandTingstens flisor (Öland, 16 juli 2013)
D800, 28mm, polfilter

_DSC0902_1000pxPå Alvaret I (Öland, 19 juli 2013)
D800, 17mm

_DSC0934_1000pxPå Alvaret II (Öland, 19 juli 2013)
D800, 32mm, dubbelexponering, graderat gråfilter

_DSC0677_1000pxHägring (Öland, 18 juli 2013)
D800, 550mm, kraftigt beskuren

Taggad: , ,

§ 8 svar till Öland

  • Jörgen Schön skriver:

    Härliga ölandsbilder, jag själv är en riktig ölandsnörd så din bilder berör mig på många sätt. Ön har mycket erbjuda en hängiven naurfotograf, och du mycket kvar att utforska. Jag själv har snart tillbringat 5 v här men inser att jag nog har legat i hängmattan för mycket…😉

    Mvh, Jörgen

  • Anders Åberg skriver:

    Öland är fantastiskt, inte minst för alla stora älgtjurar som finns där, såg du ingen sådan?
    Fina bilder blev det hursomhelst.
    Nästa gång du tänker åka dit hakar jag gärna på.

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Anders,
      Nej jag såg inga älgar, letade runt lite kring Mörbylånga men jag hade behövt dina kunskaper om var exakt man skall kan förvänta sig. Absolut, nästa gång jag åker hör jag av mig.
      /Jukka

  • Härliga bilder och en avundsvärd vecka! Håller med om alvaret,en speciell känsla infinner sig där ute.

  • Åke skriver:

    Hej Jukka!

    Själv har jag besökt Öland en gång och håller givetvis med om att det är en spännande ö där det säkerligen finns mycket att utforska. Tyvärr så är ju tiden ofta begränsad under semestern och man har många olika förväntningar som man måste anpassa sig till. Kan verkligen känna igen mig i det du beskriver och de bästa bilderna görs sällan i okända miljöer men det kanske inte är det viktigaste att skapa bilden med stort B, utan själva naturupplevelsen i sig. Hoppas du får njuta av fler upplevelser från Öland i framtiden.😀

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ÖlandJukkas Blogg.

Meta

