Jag ger efter…

07 juli 2013 § 4 kommentarer

Har nu beslutat mig för att byta arbetsflöde. Jag har ju tidigare jobbat med Nikon Capture, framförallt av det skälet att resultatet jag ser i datorn är detsamma som jag ser i kameran. Jag jobbar mycket med inställningar i kameran för att få det bildresultat jag vill ha, samt för att minimera efterarbetet i datorn som jag egentligen inte vill lägga tid på. Jag har dock testat Lightroom och gillar det jag ser. Man har nu en rawkonverterare som kan läsa Nikons kamerainställningar på ett sätt som jag tycker är acceptabelt. Tyvärr går det  (såvitt jag vet) inte att få med de ändringar man gör i profilerna i kameran, så dessa får jag nu göra i datorn istället. Detta kan jag stå ut med eftersom allt annat i LR är klart bättre än Nikons program: gränssnitt, snabbhet och inte minst katalogiserings- och sökfunktioner. Jag har också saknat en del justeringsmöjligheter i Capture, framförallt möjligheten att selektivt dra ner mättnaden i gröna färger, eftersom dessa ibland blir lite väl grälla i det digitala flödet. Jag har nu t.o.m. så långt att jag prenumererar på Photoshop CC, som ju innehåller en del ytterligare funktioner som är användbara. Liksom tidigare kommer jag dock att begränsa bildbehandlingen i datorn till vad som kan anses vara traditionellt mörkrumsarbete. Eventuella manipuleringar utöver detta kommer jag att ange.

Jag kämpar vidare med Lärjedalens rådjur. Det har blivit några hyfsade bilder, men jag är inte riktigt där än. Lägger istället upp fyra blandade bilder från dagens tur.

_DSC0015Morgonljus (Lärjedalen, Göteborg, 7 juli 2013)
D800, 400mm (klicka i bilden för större format)

_DSC0023Samtal (Lärjedalen, Göteborg, 7 juli 2013)
D800, 400mm  (klicka i bilden för större format)

_DSC0032Juvenil (Lärjedalen, Göteborg, 7 juli 2013)
D800, 490mm  (klicka i bilden för större format)

_DSC0038Höstprojekt (Lärjedalen, Göteborg, 7 juli 2013)
D800, 200mm, dubbelexponering  (klicka i bilden för större format)

Taggad:

§ 4 svar till Jag ger efter…

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Jag ger efter…Jukkas Blogg.

Meta

