Kräla i leran…

08 juni 2013 § 7 kommentarer

… är vad jag ägnat mig åt flera tidiga morgnar den senaste veckan. Det finns ett skäl till att det heter Lärjedalen och Lärjeån, eller Lerjeån som det ibland stavas. Rutinen består i att gå upp vid två- tretiden på morgonen och åka till Lärjedalen. Ta på kamouflagekläderna och sedan smyga runt i skog och med kamera och skrämma iväg rådjur och harar (läs ironin). Lärjedalens däggdjur är hopplöst svåra… När jag gett upp på däggdjuren rasar jag ned för branten mot ån och lägger mig i leran. Om jag sedan inte somnar så blir det en och annan bild på Lärjeåns karaktärsfåglar drillsnäppan och forsärlan. Och somnar jag så blir jag ändå väckt av deras drillande när de landar intill mig. Dessa små vackra fåglar står inte still en sekund, förutom den unga forsärlan som ibland villigt ställer upp sig och poserar mot det stora ögat som följer den när den springer fram över leran.

Fortfarande inga observationer av bäver. Jag har fått reda på att de åtminstone finns en bra bit uppströms. I morse hörde jag i alla fall ett kraftigt plask, dock utom synhåll. Så jag hänger kvar vid ”min” plats några morgnar till. Fåglarna och de andra däggdjuren är ju plats…

Bjuder på tre bilder på vardera forsärla och drillsnäppa. De liggande bilderna går att klicka upp i större format Ha en trevlig vecka!

_DSC9413_1000pxForsärla på språng (Lärjeån, Göteborg, juni 2013)
D800, 400mm

_DSC9417_1000pxMatinsamling (Lärjeån, Göteborg, juni 2013)
D800, 400mm

_DSC9593_1000pxUng forsärla (Lärjeån, Göteborg, juni 2013)
D800, 400mm

_DSC9322_1000pxDrillsnäppa (Lärjeån, Göteborg, juni 2013)
D800, 400mm

_DSC9450_480pxDrillsnäppa (Lärjeån, Göteborg, juni 2013)
D800, 400mm

_DSC9518_1000pxHemma hos drillsnäppan (Lärjeån, Göteborg, juni 2013)
D800, 400mm

Taggad: , , ,

§ 7 svar till Kräla i leran…

  • Andreas skriver:

    Vackra porträtt på fåglarna!

    Var upp till Lärjedalen själv idag. Inte en enda fågelbild dock men dokumenterade bl.a. färska spår efter bävrarna liite längre upp. Osis att jag inte var likamorgonpigg som du idag, annars hade de kanske varit kvar och mumsat!

    Mvh

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Andreas!🙂 Skall du se bävrarna gäller det nog att vara morgonpigg, eller att vara på plats sent på kvällen när det börjat mörkna. De är ljusskygga individer….
      /Jukka

  • ÅsaV skriver:

    Haha… ja tänk vad man får offra sig för konsten!🙂
    Den stående bilden av Drillsnäppan är otroligt fin, tycker jag!

  • Christer K skriver:

    Haha härlig och underbar läsning om en naturfotografs vedermödor🙂
    underbar fras det där med att smyga omkring och skrämma iväg djuren. Önskar hade samma tålamod, men är så jobbigt när i stort sett alla djur är så otroligt skygga. Men ser att ditt tålamod lönat sig, då du presenterar en mängd fina bilder. Ser att låg vinkel är välgörande så ett lerbad då och då är ju välgörande, då vissa reser på kurort och badar i lera😉

    mvh Christer K

  • […] med att skrämma iväg några rådjur… Sedan lade jag mig i leran vid vattenbrynet. För 8 veckor sedan myllrade det av fåglar här. Nu är det nästan tyst. Några enstaka koltrastar kom fram och […]

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Kräla i leran…Jukkas Blogg.

Meta

