Fyra bilder

28 april 2013 § 9 kommentarer

Det har varit en fin helg. Morgnar och förmiddagar har tillbringats i Risvedenskogarna. Jag började dock med att kolla sjön Anten, eftersom det låg fina dimmor. Träffade där på den vackra skäggdoppingen som gled runt på den spegelblanka vattenytan. Första gången jag får denna skönhet på bild.

Sedan ville jag ju kolla om den galna tjädern var på plats. Jovisst, efter en stund kom han springande mot mig. Det blev ytterligare en session med Följa John och kurragömma. För att riktigt stila sig flög han upp i ett träd och satt där och sprätte. Han passade på att äta också. En riktigt fin upplevelse att få se detta på nära håll. Strax efter jag tog bilden hoppade han ner igen och Följa John-leken fortsatte. Vi skildes åt efter ett par timmar, då hade vi gått runt en bra bit i skogen.

I morse blev det besök vid lomsjön. Till min stora glädje var tre storlomar på plats. Stundtals omöjliga att se eftersom täta dimmor strök fram över vattnet. Fick dock en del bilder där de kom hyfsat nära. Jag väljer en bild där lomen hanterar sin fångst. Tittar man noga så ser man att det är en kräfta. Inte visste jag att det finns kräftor i den sjön, ej heller kunde jag ana att storlomen äter kräftor…

När dimmorna försvunnit drog jag in i den fina Verleskogen. Den var på väg att huggas ned för några år sedan, men räddades lyckligtvis genom insatser från bland annat Ett klick för skogen (numera Naturarvet). Nu har skogen blivit ett naturreservat och får förhoppnings stå och åldras i fred. Träffade också på en naturfotokollega vilket var trevligt. De stunder solen inte lyste ilsket passade jag på att testa ett nytt objektiv jag köpte för några veckor sedan. Kunde konstatera att trollmors peruker går att finna i Verleskogen också.🙂

Ha en trevlig vecka!🙂

_DSC7512_1000pxSkäggdopping (Anten, 27 april 2013)
D800, 400mm
(klicka i bilden för större format)

_DSC7862_1000pxSkogstuppen III (Risveden, 27 april 2013)
D800, 270mm
(klicka i bilden för större format)

_DSC8099_480px

Storlom med kräfta (Risveden, 28 april 2013)
D800, 400mm, sv-konverterad i Capture NX2

_DSC8232_1000pxI Verleskogen (Risveden, 28 april 2013)
D800, 45 mm tilt/shift, dubbelexponering
(klicka i bilden för större format)

Taggad: , , ,

§ 9 svar till Fyra bilder

  • Erik Koffmar skriver:

    Härliga bilder från vad som verkar ha varit en toppen helg. Fastnade för bilden på lommen, underbar känsla och stämning i den bilden.

    /Erik

  • Andreas skriver:

    Roligt att se dina bilder Jukka!

    Mvh Andreas

  • Tammy skriver:

    Dina bilder är som ljuv musik för ögonen. Fantastiska!

    Mvh Tammy

  • Mats-Ove skriver:

    Hej Jukka !

    Jösses vilka bilder du bjuder på här sen jag var in här senast på dina div. blogginlägg.I & med att jag är lite fågelnörd numera så njuter jag
    lite extra av dom bilderna.Skäggdopping bilden i dimmorna där & dina spännande möten med tjädertuppen där är ju för härliga.Är även avundsjuk på dina lombilder.Tror det får bli ett projekt jag skall satsa på framöver.Det är nåt speciellt stämningsfullt över den arten & dess utseende & läte verkligen .

    Hade’gott

    /Mats-Ove

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack så mycket Mats-Ove!🙂
      Ser många härliga fågelbilder på din hemsida också!🙂 Den spelgalna tjädertuppen har varit en av årets höjdpunkter hittills. Och lomen tycker jag verkligen du skall försöka dig på, en mycket stämningsfull fågel som verkligen ger vildmarkskänsla. Lycka till och kört hårt!🙂
      /Jukka

  • Sami skriver:

    Hej
    Vilka trevliga bilder🙂 älskar Tjädertuppar, så ståtligt fina motiv! Har inte lyckats riktigt med dom ännu, kräsen och hård mot mina egna bilder🙂 men du har lyckats mycket väl!

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Sami,
      Trevligt att du hittat hit!🙂 Japp, stiligare motiv än tjädertuppen går nog inte att hitta i skogen. Tack för dina rader och lycka till med tupparna.🙂
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Fyra bilderJukkas Blogg.

Meta

