Någon gång

26 april 2013 § 4 kommentarer

… får man väl ta en sådan här bild också. Även om jag betraktar den som en kliché. Jag har haft två möten med den spelgalna tjädern och har drygt 800 bilder på honom. Ett 10-tal som jag är riktigt nöjd med. Bilder som jag känner speciellt för. Men frågan är om någon av bilderna kan betraktas som något nytt och unikt. Ibland känns det som om vi naturfotografer bara stampar på i gamla fotspår. Man vill ju göra något nytt och eget. Eller?

Kanske visar jag framöver några av de tjäderbilder jag är mer nöjd med här på bloggen. Men jag är samtidigt tveksam. Jag börjar bli mätt på det enorma flödet av bilder på nätet; på Facebook, Instagram etc. Det känns som en jakt på Gilla-tryck, en sorts fotografins mass- och snabbkonsumtion á la Macdonalds. Jag vill helst se och visa bilder i tryckt form, antingen i utställningar eller i böcker. Tycker att bra bilder förtjänar detta och inte bara en snabb titt och kanske ett klick på en Gilla-knapp. Eller vad tycker du?

Ha en trevlig helg!🙂

_DSC6511_480px

Tjäder (Risveden, 7 april 2013)
D800, 200mm

§ 4 svar till Någon gång

  • Nu har jag inte Facebook och sådant där men jag förstår din tanke. Bilder på internet försvinner lätt i mängden och kommer inte heller få sin rätta uppskattning, eller kritik, pga det lilla formatet. De få gånger jag har visat bilder i tryckt form har det varit bra mycket mer givande och roligt än alla bilder jag visat på internet.

    Att göra någon eget inom naturfotografin är svårt. Kreativiteten och fantasin och förmågan att få till något bra av det måste ligga på topp tillsammans med en fasligt massa tur, envishet och skicklighet. Ibland lyckas man. Tycker du har lyckats många gånger och även inspirerat till nya idéer.

    Mvh // Johannes

  • Håller helt med,men tyvärr är det ju inte alla som får möjlighet till egna utställningar eller böcker,då är ju sociala medier ett enkelt sätt att bli lite bekräftad.

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Jan-Olov,
      Ja det är svårt att få tillfälle till utställning och än värre böcker och internetpublicering har mycket gott med sig. Vad jag vänder mig mot på nätet är att utvecklingen, i mitt tycke på senare tid har utvecklats mot mycket mer bilder å ena sida och mindre diskussion och konstruktiv kritik å andra sidan. Särskilt gäller detta FB och Instagram. Bloggar är bättre tycker jag, där finns utrymme tankar och dialog kring bilderna. Liksom på vissa fotoforum.
      Tack för dina rader.🙂
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Någon gångJukkas Blogg.

Meta

