Epic failure!

18 januari 2013 § 8 kommentarer

Många av oss naturfotografer lever under skärpans tyranni. Är det inte helt skarpt, eller om skärpan ligger fel i bilden, så åker bilden i papperskorgen. Jag faller själv ibland i den fällan, men försöker kämpa emot. Varför är vi fotografer så fixerade vid skärpa? Hur kommer det sig, är det inte helheten och känslan i bilden som räknas? Jag bara undrar såhär på fredagskvällen…

Förra veckan ägnade jag en del tid åt att välja bilder för ett projekt. Nedanstående bild fick inte komma med, eftersom den inte är helt skarp där den ”skall” vara skarp. Jag hade missat skärpeinställningen med några millimeter eller kanske rörde fågeln på sig under exponeringen…  Dessutom är bilden mörk som attan, man ser ju knappt fågeln.  Epic failure!

Imorgon skall jag ut och fotografera fåglar vid min matning. Undrar om jag kommer hem med några ljusa eller skarpa bilder?

Ha en trevlig helg!🙂

_DSC2970_480px

Skogens ljus II (Risveden, 5 januari 2013)
380mm, f/8, 1/50s

§ 8 svar till Epic failure!

  • Erik Koffmar skriver:

    Oh den här var riktigt mörk och murrig. Pippin är dock lätt igen kännbar. Mycket annorlunda och snyggt.

    /Erik

  • Henrik skriver:

    Man har säkert kastat många bilder som hade vuxit med tiden! Grym bild på mesen!

    /Henrik

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Personligen så har jag inte kastat en enda bild – däremot så har jag haft två kracher på min hårddisk som gjiort att jag förlorat ca 50000 bilder per krasch…

    Hur som helst – tofsmesen på bilden är kalas – nu vet jag ju int evad det är för projekt du har på gång – om det är nån utställning elle rbara nåt personligt, men den här bilden håller nog alla nödvändiga mått som krävs för at visas upp offentligt också…🙂

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tjabba…
      Trevligt att höra från dig igen.🙂 Trist med hårddiskkrascher, själv har jag klarat mig undan hittills och är noga med back-up. Slänger väl direkt ungefär 20-50% av bilderna jag kommer hem med, trots att jag numera knäpper av mycket mer sällan än tidigare. Efter back-up ryker ytterligare bilder från datorns hårddisk. Kanske inte så smart eftersom en del bilder växer med tiden…
      Återkommer nog till projektet här framöver.
      /Jukka

  • Andreas skriver:

    Trevlig bild!

    Jag håller med om att det är helheten i en bild som avgör. Ibland är det viktigt att skärpan sitter där den ska. Men ser man på bilder och det ser ut som en tävling i skarpaste bilden typ, då kan det bli lite trist och hade varit bättre med variation.

    Mvh andreas

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Epic failure!Jukkas Blogg.

Meta

