En orange prick

25 november 2012 § 8 kommentarer

… kan man se på den närmaste granen om man tittar noga. Såg det på flera träd när jag besökte ett av mina favoritområden i Risveden för några veckor sedan. I min naivitet trodde jag att man höll på att märka ut en led i ett av Risvedens finare skogsområden. Idag såg jag dock vad det handlade om. Man fäller träden. Som tur är det inte frågan om kalhygge och det är bara granar som fälls. Kanske någon sorts gallring, kanske härjar barkborren i området, vad vet jag? Jag såg markeringarna på ett flertal riktigt grova granar. Bilden är tagen intill ett av Risvedens naturreservat och just här har jag ett flertal gånger sett tretåig hackspett och jag vet att tjäder håller till alldeles i närheten. Jag förstår att vi behöver träråvara och har full respekt för skogsägares rätt att förvalta sin skog, men tycker dock att det är trist att man fäller gamla träd så här nära naturreservat. Men förhoppningsvis finns det ett gott skäl i detta fall?

Märkt (Risveden, 25 november 2012)
D800, 48mm dubbelexponering

§ 8 svar till En orange prick

  • PE Svahn skriver:

    Man blir lite orolig när man ser maskinerna, om man har ett område som man tycker om och för hur det blir efter att de är klara. Det blir ju lite mer ljus som kommer ner och ”stör” men du hittar nog fortfarande objekt att fotografera.
    Härlig skogsbild, gillar miljön.
    /Svahn

  • Henrik skriver:

    I dagsläget är man glad för varje träd som står kvar när man kommer ut till kända marker, men som du säger kan det ju vara av god anledning de ska fälla dessa träd, kan man ju hoppas! Lysande skogsbild!

    /Henrik

  • Tammy skriver:

    Ååh, Jukka – dina bilder är som trolska sagomålningar och jag stornjuter av att få titta in här till dig och se vad du fångat – helt sanslöst bra är det!!

    Som att få komma in i en vacker, mjuk sagovärld.

    Underbart!

    Mvh Tammy

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Om det är ett naturreservat så klarar det sig från att bli ett kalhygge. Nu bygger mitt resonemang på sunt förnuft, för vad är det annars för vits att skydda ett område om man skulle hugga ner alla skog.

    Vissa skogar får sköta sig själv, så var det i Nytebodaskogen. Först härjades skogen av en storm och sedan fick barkborren kalasa i fred på det som var kvar. Den skogen var inget roligt att komma till.

    Vi får hoppas att det bara är en liten gallring för att skogen ska förbli så fin som den är. Jag kan bara hålla med Tammy att det verkar vara en sagovärld som du förmedlar på det bästa sätt.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Gunnar,
      Jag tror också att det är gallring det rör sig om här. Jag tycker dock att det är tråkigt att det görs så nära naturreservatet och att ett flertal grova granar med fin ”moss-strumpa” kommer att stryka med. Ha det gott!🙂
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande En orange prickJukkas Blogg.

Meta

