I skogen

17 november 2012 § 8 kommentarer

I morse hade jag tänkt åka till Tresticklan igen, men det blev inget med det eftersom jag inte kom upp i tid. Så det blev blev en heldag i Risveden istället. Tanken var att bestämma plats för årets matning och kanske t o m sätta igång den. Så med ryggsäcken packad med frön, jordnötter, talgbollar och en fröbehållare traskade jag in i skogen. Det blev inget med fågelmatningen heller. Istället fastnade jag i trollskogen… Men jag klagar inte.🙂

Båda bilderna är dubbelexponeringar gjorda med kameran inställd på hög kontrast. Naturen i kombination med polarisationsfilter stod för färgerna.

Silverfallet (Risveden, 17 november 2012)
D800, 28mm, dubbelexponering, CP-filter

I skogen (Risveden, 17 november 2012)
D800, 28mm, dubbelexponering, CP-filter

§ 8 svar till I skogen

  • Erik Koffmar skriver:

    Ohh… den sista var riktigt mörk och mustig Mycket snyggt!

    /Erik

  • Henrik skriver:

    Kanonbilder båda två men den andra är ju hur grym som helst.
    Ingen panik men fågelmatningar skulle jag tro då det fortfarande är sommarvärme😉

    /Henrik

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Jag brukar också ha problem att stiga upp tidigt. Det är inte bra då man missar det bästa ljuset på dagen. Nu är det dock lite lättare när solen går upp i mer rimlig tid så här års. Nu tycks det ha blivit en fin dag trots allt. Lite trollskog och dunkelt ljus så kommer man in ett skönt tempo. Inget stressande utan man kan i lugn och ro fundera över vilka bilder man vill ta. Ett vacker vattenfall mitt i trollskogen, kan det bli bättre. Jag hoppas att den här fin fina skogen är skyddad, så det inte förvandlas till ett kalhygge en dag. Dina härliga bilder får mig att tänka på att det är hög tid att smyga in i trollskogarna. Det har varit mycket kust på sista tiden, så det är tid för barrskog nu.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Gunnar,
      Jag brukar inte ha så svårt att komma upp, men den här tiden på året brukar det kännas trögare. Man har väl större sömnbehov så här års kanske. Precis som du skriver, så kommer man in i ett lugn tempo i en sådan här skog. Det är en mycket rogivande form av fotografi, antagligen den sort som jag tycker bäst om. Och skogen är skyddat, den är ett av sju naturreservat som finns i Risveden. Ett besök i barrskogen rekommenderas, den är som finast nu tycker jag.
      Ha det gott!
      /Jukka

  • Christer K skriver:

    Skogit, trollsk mystik i bilderna. Bara att låta fantasin skena iväg, och njuta…

    /Christer K

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande I skogenJukkas Blogg.

Meta

