En kväll vid myrkanten

19 maj 2012 § 6 kommentarer

Vintrarna ägnar jag mest åt fågelfotografi vid min matning i skogen. Platsen väljs noggrannt så att det finns goda möjligheter att variera sig både ljusmässigt och vad avser miljön runt fåglarna. Matningen innebär att det är ganska lätt att kontrollera fotosituationen och att bilderna kommer med en jämn ström. Betydligt svårare blir det när man är ute i det ”fria”. Som sist när vi var i Våmhuskölen i norra Dalarna. Fågelliv var det gott om. Tjädrar stöttes upp flera gånger om dagen, liksom ripor som dessutom verkade trivas runt våra tält på natten att döma av det liv de förde. Orrarna spelade på myren en bit bort och vi kunde höra deras bubblande från ca 9 på kvällen till sent på morgonen därpå. Trots detta fågelliv kom jag inte hem med många fågelbilder.

Jag ägnade en morgon och en kväll åt att ligga gömd och vänta på rätt lägen. Morgonen gav inga bilder att tala om. Sista kvällen gick jag ut för att försöka få bilder på orrarna. Vi hade på avstånd sett att de brukade spela på ungefär samma plats ute på myren. Jag hade tidigare valt ut en plats ganska nära där jag trodde det skulle gå att gömma sig ganska väl under en tall och gran. Så ganska tidigt på kvällen gick jag dit och lade mig för att invänta orrarna. Drog på mig min kamouflageponcho och en lövcamohuva jag fått låna av Anders. Jag väntade och väntade… Plötsligt hörs ett tassande och ser en skugga ila förbi bakom träden, bara några meter ifrån mig. Det var räven som var ute på kvällsjakt. Jag väntar vidare och tittar mot den plats på myren där orrarna brukade spela, men fortfarande inga orrar trots att tiden är den rätta.

Jag ligger och trycker och väntar. När jag vänder mig om ser jag att en trana som vandrar stillsamt vid andra sidan av myren. Jag krälar runt, flyttar försiktigt kameran och börjar fotografera. Det är ganska långt avstånd men det är OK, eftersom jag tycker miljön i denna typ av bilder är lika viktig som själva fågeln. Efter en stund flyger tranan iväg och jag får några flygbilder med miljö. Kanske var det räven som skrämde iväg den. Eller mer troligt, så hade den upptäckt mig. Efter ett tag dyker ytterligare två tranor upp på samma plats. Det blir några fler bilder innan de också flyger iväg.

Jag vänder mig tillbaka och återgår till att trycka och vänta på orrarna. Fortfarande inget ute på myren. Däremot ser jag efter en stund två orrar som sitter vid myrkanten, inte alls där jag förväntat att de skulle dyka upp. Antagligen har de sett mig när jag krälat runt för att fotografera tranorna. Jag lägger mig ner och trycker, men orrarna ligger kvar. Enstaka väsanden hörs, men det blir inget spel innan jag ger upp p.g.a. av det vikande ljuset. När jag sedan kommit tillbaka till tältet och äter en sen middag, hörs bubblandet från myren. Den här gången var det orrarna som väntade ut mig istället för tvärtom och trots att jag inte uppnådde mitt mål den kvällen fick jag med mig ett antal oväntade och trevliga upplevelser.

Trana i sin rätta miljö (Våmhuskölens NR, 16 maj 2012)
D700, 550mm, f/7.1, 1/100s
(klicka i bilden för större format)

§ 6 svar till En kväll vid myrkanten

  • Bra berättat Jukka. Synd som attan på räven där, som jag tror är en av bovarna till att orrarna inte kom ”i tid”. Jag har flera gånger haft räv på orrspel och de har genast blivit mer vaksamma och inte så spelsugna. Jag tror faktiskt inte orrarna störde sig nämnvärt av dig då de senare spelade samma kväll. Skrämmer man orrar brukar de inte spela något mer den gången, fast dessa orrar verkade vara väldigt spelsugna då de fortsatte spela på annan plats när jag råkade skrämma dom morgonen innan.

    I vilket fall som helst så fick du ju en härlig bild på tranan, och som du säger, fina upplevelser. Drar vi dit någon mer gång får vi kanske lov att släpa med oss ett kamouflagenät och göra ett provisoriskt gömsle vid orrspelet…

    Mvh // Johannes

  • Thorsten skriver:

    Kul att höra om era strapatser …. och en fin miljöbild ! Ha de Thorsten

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Ja, det är väl det som är lite tjusningen med naturfoto. Att saker och ting inte blir som man hade tänkt. Att man får kämpa lite för sina bilder för att glädjen ska bli större när man väl lyckas. Trots att du kanske inte fick de bilder du hade tänkt, så verkar det varit en trevlig utflykt med några sköna minnen.

    /Gunnar

  • Christer K skriver:

    En spännande, inspirerande och intressant berättelse om och kring bilden. Kul att läsa om tankar och strapatserna bakom bilderna, verkar som du och fotokollegorna haft en bra stund där på myren. Med både fina foton och fotominnen.
    Önskar en fortsatt trevlig sommar med gamla och nya spännande motiv🙂
    /Christer K

  • Vilka trivsamma minnen du har med dig! Att sitta under ett camonät har sin tjusning! Bra bild på tranan blev det ju!
    🙂 Lasse

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack för era rader Johannes, Thorsten, Gunnar, Christer och Lasse!🙂
    /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande En kväll vid myrkantenJukkas Blogg.

Meta

