Det blir inte

11 december 2011 § 7 kommentarer

… mycket tid över för fotografering, det finns ju inte så många timmar med ljus såhär års. Idag blev det iallafall några timmar vid matningen. Det är full fart nu på mesar, titor och nötväckor. Idag var sparvhöken på besök. Den skrämde iväg småfåglarna och satte sig ner en stund. Tills den upptäckte mig där jag stod under granen och hukade. Spännande!

Ha en trevlig vecka!🙂

Tofsmes (Risveden, 11 december 2011)
D700, 240mm, f/5.6, 1/30s

Taggad: ,

§ 7 svar till Det blir inte

  • Geir Ole skriver:

    Et herlig stemningsbilde fra skogens dyp. Et godt Jukka-bilde!
    Ei fin uke til deg også!

  • Tommy Vikars skriver:

    Mycket bra! Fint uttryck hos tofsmesen i en snygg öppning. Tofsmesen ser ut att vänta på något. Eller så påverkas jag av att en lång ledighet nalkas runt hörnet här. Få fototimmar är det verkligen nu så det är inte så dumt med 3,5 veckas extra fototid snart, minus lite julstök då förstås, men det får man väl lov och ta:). Denna bild lever du gott på tills nästa foto tur. Sen är ju inte bilder hela världen heller, bara nästan🙂 Det är en skön tid att bara vara i skogen också.

    Mysiga katter i senaste inlägget också.

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Tommy,
      Tofsmesen är en uttrycksfull fågel, lite sådär uppstudsig i uppsynen. Antar att det beror på frisyren och att man ibland tenderar att ge djuren mänskliga drag. Den är iallafall tacksam att fotografera. Den här luckan har jag tillbringat många timmar att bevaka, det blir nog fler bilder därifrån.🙂
      3,5 vecka låter fint. Själv ser jag fram till mellandagarna, hoppas på lite snö då.
      /Jukka

  • Edwin Sahlin skriver:

    Riktigt fin bild med snygg inramning runt tofsmesen! Alltid lika spännande när sparvhöken dyker förbi, såg den igår…men tvvärr fick jag inte till någon bra bild på den…snabba som dom är!
    Ha de//Edwin

  • Mats-Ove skriver:

    Stämningsfull bild på tofsmesen med din patenterade ”smyg-känsla” bild-stil…Spännande också att Sparvhöken var på plats..ja,dom är snabba dom rackarna.

    /Mats-Ove

  • jukkalausmaa skriver:

    Tackar Edwin och Mats-Ove,
    Det här var faktisk första gången jag såg sparvhöken vid min matning, trots tre säsonger och några hundra timmar. Känns som om en bild på den är lååångt borta. Kanske tar jag till gömslet framöver…
    /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Det blir inteJukkas Blogg.

Meta

