Höstskog

31 oktober 2011 § 7 kommentarer

De två senaste helgerna har det blivit långturer i underbara höstskogar i Risveden. Denna tiden är min favoritårstid för skogsturer. Fuktig lysande mossa varvas med intensiva färgaccenter i gult, orange och brunt. Hur förmedla detta? Jag för min del sätter på polarisationsfiltret och ser till att ljuset kommer ungefär i 45 graders vinkel framifrån. Varför inte 90 grader, där man har maximal polariseringseffekt? Jo för att växters färger i hög grad beror på genomlysning, d.v.s. de är som intensivast i motljus. Ljus snett framifrån blir således en bra kombination. Detta är inget jag kommit på själv utan läst i  den förnämliga boken Dynamic Landscapes skriven av Galen Rowell, en av mina inspirationskällor. Bilden på trollmors peruk som låg utslängd i den gröna mossan tog jag i lördags i mitt kära Risveden. Bilden ljuger, så intensiva var färgerna inte i verkligen. Men det var så jag upplevde dem, och det är det jag vill förmedla med bilden. För att få till den mjuka känslan använde jag också som så ofta dubbelexponering i kameran.

Nästa helg är det dags för en av årets höjdpunkter, Naturfotofestival i Vårgårda. Jag kommer att vara där hela lördagen, hoppas vi ses där.

Ha en trevlig vecka!🙂

Trollmors peruk (Risveden, 29 oktober 2011)
D700, 32mm, dubbelexponering (f/18 + f/2.8), cirkulärt polarisationsfilter
(klicka i bilden för större format)

Taggad:

§ 7 svar till Höstskog

  • Jörgen Schön skriver:

    Visst är det ljuvligt med höstskogar, där finner man ofta en dämpad stillhet och en färgsymfoni som vi inte får uppleva under resten av året. Jag har liksom du strövat och njutit av höstskogar på sistone, mest bokskogar faktiskt men målet är nog den samma. Rolf Edberg skriver i sin bok Trädets fot: ”Vandra i hösten marker. Gå där och avlöva ditt inre”. Lite så tycker jag att det känns, en befriande och icke uppfordrande känsla infinner sig ofta och den gillar jag!
    Spännande bild – lite rufsig och tilltufsad är peruken men vad vet väl trollmor om modetrender🙂

    Hoppas vi ses i Vårgårda!!

    Mvh, Jörgen

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Ja, det är en härlig tid nu i skogarna. Växtligheten har sugit åt sig vatten och får en härlig djup grön färg som står sig fint i kontrast med höstens gul och orange färger. Själv återvände jag i helgen till ett litet lövträd som står mitt inne i en granskog. Jag hittade det redan i somras och tänkte att trädet blir nog fint till hösten. Jag kunde konstatera att så var fallet, då jag gillar orange i kontrast till mörkt grönt.

    /Gunnar

  • monartic skriver:

    Hösten är underbar, så stilla och tyst på något sätt. Tycker om känslan av hur allt är på väg att lägga sig för att vila ett tag. Sen finns det ju dom där mysiga höstdagarna då det verkligen inte är tyst, dom där dagarna/kvällarna när vinden viner och grenar och regn piskar mot fönsterrutorna…myyyyyysigt som bara den det med. Gillar peruken och och den mjuka känslan i bilden. Ha en fin höst!

    /Mona

  • Christer K skriver:

    En bild helt i min stil. En soft och skön bild med en trollsk känsla, dämpade men ändå mustiga sköna skogsfärger. Härligt komponerad med trollmors peruk i förgrunden till den trollska stenen och mossbeprydda skogsgolvet och stammarna i bakgrunden. Mycket njtbar bild och ta mig tusan om inte några av skogens väsen gömmer sig i bilden och iaktar fotografen🙂

    /Christer K

  • Mats Andersson skriver:

    Vackert! Missade dig i Vårgårda😦

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack för era trevliga ord Jörgen, Gunnar, Mona, Christer och Mats!😀
    /Jukka

  • Rikard Jansson skriver:

    Tack för infon om polariseringseffekten!

    /Rikard

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande HöstskogJukkas Blogg.

Meta

