Åtta timmar

25 september 2011 § 5 kommentarer

… tillbringade jag i Risvedenskogarna i lördags. När jag började dra mig tillbaka visade klockan bara halv tolv. Jag tänkte inte mer på det, det hade inte känts så mycker längre än fyra timmar. Men det var så att min klocka hade stannat, vilket jag upptäckte när jag kom till bilen.

Det var ett bra tag sedan jag gick runt i just dessa skogar. Ett kärt återseende, jag hade nästan glömt hur fint det är. Det mesta var sig likt förutom att det var blötare än vanligt och att ett flertal stora träd hade fallit. Vilket är bra eftersom de kommer att ge bostad och mat åt tusentals av skogens invånare. Naturen har nu börjat varva ner ordentligt inför vintern. Inte mycket liv hördes, förutom enstaka mesar, skränande nötskrikor och korpars kluckande. Riktigt rogivande faktiskt. Jag ser verkligen fram mot de närmaste månaderna.

Det blev mest bilder på skogsinteriörer och svampar. Jag lägger dock upp den första bilden jag tog. Tickan som lyste så fint i virrvarret av grenar i den gamla granen tilltalade mig mycket och jag såg möjligheten till en intressant bild. Jag gjorde en dubbelexponering som jag överexponerade för att sedan mörka ned i datorn. Jag gör ganska ofta så om jag vill att den slutliga bilden skall vara mörk. Varför inte underexponera direkt i kameran? Jovisst hade jag kunnat göra det, men i så fall på bekostnad av bildkvaliten. Mörka pixlar innehåller nämligen mer brus och mindre information i form av tonalitet och färgnyanser än ljusa dito. Därför det kan vara en fördel att exponera så att histogrammet hamnar till höger, mot den ljusa sidan (om man nu inte vill ha en brusig bild). Det är sedan enkelt att i datorn justera exponering och kontrast till den bild man avsåg när man tryckte av.

Bilden kan således betraktas som manipulerad i dator, men det står jag för.🙂

Ticka och gran (Risveden, 24 september 2011)
D200, 55mm, dubbelexponering

Taggad:

§ 5 svar till Åtta timmar

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Jag arbetar på samma sätt som du, när det gäller exponering av en bild. Kanske är det en rutin som sitter i sen jag började fotografera med digitalkamera 2003. Att då ljusa upp en mörk bild var ingen höjdare med allt brus som dök upp i bilden. Exponeringen brukar jag även justera beroende på om bilden ska läggas ut på nätet, visas i projektor eller skrivas ut på papper.

    Att du mörkade ner din bild är inget som förtar skönheten i din mystiska skogsbild. Viktigast är att man är ärlig med det man gör med sina bilder.

    /Gunnar

  • Mona skriver:

    Säger som Gunnar😉, så gör jag med när jag ”manipulerar” . Gillar din svampbild massor….var ute idag och försökte få till det men resultatet blev inte närmelsevis lika bra som ditt.

    /Mona

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack Gunnar och Mona. Då är vi åtminstone tre som manipulerar på liknande sätt.🙂
    /Jukka

  • Christer K skriver:

    Aaah vilken härlig dubbelexponering för en dubbel nörd som mig. Gillar den mörka murriga känslan som andas gammelskog och mystik. Skön försiktig softning gör bilden som från en scen i en saga. Svampen fint placerad i bilden som också bryter av den annars så monokroma känslan i bilden, men naturligtvis så har modernatur färgmatchat svampen bra visserligen åt rött men med samma jordiga känsla som de övriga färgerna…
    Gillar den kurviga grenen som löper upp i/genom bilden från höger hörn.
    Skogig och trollsk bild och en fullpoängare från en dubbelexponerings fantast som mig…🙂
    Tack för exponerings tipset skall testas nästa gång. Själv om jag vill ha en mörk bild så underexponerar jag. Men jag ser ju vitsen och poängen med att exponera lite ljusare för att sedan dra ner exponeringen.

    Det är då ett väldigt tjat om manipulation😉, det är din konstnärliga frihet att göra det som dig behagar när du skapar konst, lika så som du dubbelexponerar, väljer utsnitt mm. Så länge du inte utger det för att vara något annat. Och att bilden ligger mer åt det konstnärliga hållet behöver du ju ej heller skriva…. det känner man.
    Och den största manipulationen är väl att fånga världen 2 dimesionellt i en rektangel för även om bilden inte passerat ett bild program så har ju ändå fotografen styrt vad betraktaren skall se och med allt som följer i dess spår. Och räkna med mig som nr 4 i att manipulera på liknande sätt😉

    /Christer K

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack för din trevliga kommentar Christer! Alltid lika intressant att läsa hur du ser bilden, och som ofta så är det ungefär som jag också gör det. Dubbelexponering, ja. Här tog jag i extra och överexponerade den oskarpa exponeringen istället för tvärtom som jag brukar. Just för att få den mjuka och mystiska känslan. Håller helt med dig om ditt resonemang om manipulering och ärlighet. Ha det gott!
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Åtta timmarJukkas Blogg.

Meta

