Intryck från Lärjedalen XIX

06 september 2011 § 7 kommentarer

Det blev en tur till Lärjeån i söndags morse. Bävrarna har fått tillökning verkar det som. Lillen simmade framför mig lite nyfiket, men efter ett tag kom mamma och sa att här skall du nog inte vara. Lillen följde snällt med. Förutom bävrar så upplevde jag en hel del annat trevligt. En bra stund hade jag en forsärla som poserade framför mig på nära håll. Nåja, poserade och poserade, den såg mig nog inte eftersom jag hukade bland ormbunkarna. Det var dock trevligt att följa den i sitt sökande efter föda, som med jämna mellanrum avbröts av fjäderputsande med näbb eller fötter. En kungsfiskare flög förbi som ett blåskimrande smycke.  Det är andra  gången jag ser denna skönhet. Jag spanade runt lite för att se om jag kunde hitta var den sitter och fiskar, men hittade inte. Det blir till att söka vidare. Förutom bäver och fåglar var råbocken framme. Jag ser den med jämna mellanrum en bit inne i skogen på andra sidan ån. De flesta gångerna upptäcker den mig först, så det blir inga bilder.

”Kom nu, här skall du inte vara” (Lärjedalen, 4 september 2011)
D200, 400mm, f/5, 1/20s

Taggad:

§ 7 svar till Intryck från Lärjedalen XIX

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Det verkar vara ett skönt ställe du har hittat. Det är kul att få ”följa med” på dina utflykter och se vad du lyckas fånga med kameran. Jag hoppas att det blir fler besök längre fram så man får se vad som händer där när det blir höst och vinter.

    /Gunnar

  • Christer K skriver:

    Håller med Gunnar verkar vara ett fint ställe Lärjedalen, men jag kan tro att det behöver sin ”man” för att fotografera kräver nog också ett bra seende. Du lyckas med att plocka ut guldkornen.
    Härligt skogsmurrig bild på de simmande bävrarna. Tjusiga toner och färger i vattnet gillar de mjuka svallvågorna som kommer från bäverns rörelse i vattnet och att de är lite rörelse oskarpa ger i mina ögon, det tillsammans med vattnets rörelse, färg och textur att det hela blir till en skön kamera målning.
    Snyggt!

    /Christer K

  • Henrik skriver:

    Underbar bäverbild, lite fart! Hoppas du får någon bild på kungsfiskaren vore väl en riktig pärla till projektet.

    Ha det!
    Henrik

  • Christer K skriver:

    Nä precis det behöver det inte alltid vara, precis som din bild bevisar🙂

    /Christer K

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Intryck från Lärjedalen XIXJukkas Blogg.

Meta

