Chockad, arg, ledsen och besviken

04 september 2011 § 20 kommentarer

Den senaste veckans händelser som kulminerat nu under helgen har känts tunga. Terje Hellesøs bilder och böcker är och förblir en stor inspirationskälla för mig och i mina ögon är han en av våra mest betydelsefulla och skickliga naturfotografer. Jag tar dock helt avstånd från det han nu erkänner sig ha gjort, den typen av bildmanipulering hör inte hemma i seriöst naturfotografi. Däremot fylls jag av avsmak för den totala avsaknad för empati som många visat på diverse Internet-forum efter Terjes erkännande. Om man har lite perspektiv så är det Terje gjort trots allt en petitess, det händer betydligt värre saker i vårt samhälle. De som drabbats värst av bildfusket är Terje själv och hans familj och jag hoppas att de så småningom kan ta sig igenom denna sorgliga historia.

Forsärla (Lärjedalen, 4 september 2011)
D200, 400mm, f7.1, 1/30s
Inspiration: Terje Hellesø

§ 20 svar till Chockad, arg, ledsen och besviken

  • Karin Björklund skriver:

    Bra skrivet, Jukka.
    Jag instämmer.
    Folk är dessutom så otroligt fega och använder fejkade/anonyma nick – vad är det för fel på människor? Vad hände med empatin?

  • Gunnar skriver:

    Jag tycker dina rader sammanfattar mina egna tankar bra. Jag tror Terje kommer att betala dyrt för den här historien, både när det gäller anseende och ekonomiskt. Det tycker jag är straff nog, så det finns ingen anledning för mig att strö ytterligare salt i såret.

    Om man nu ska försöka hitta något positivt i den här sorgliga historien, så kanske den gör att ärligheten ökar. För försöker man utge något för vad det inte är, så blir man förr eller senare avslöjad. Att det alltid finns personer som kan få fram bevis på manipulerade bilder. Personer som kan sitta i timtal och till slut visa var i från det inklippta materialet kommer ifrån. Vad som händer när man blir avslöjad och vilka följder det får.

    /Gunnar

  • Tommy Vikars skriver:

    Hej Jukka.

    Igår var jag helt förstummad och chockad. Ännu idag är jag väldigt nere.Tårarna var faktiskt inte långt borta igår. Terje har betytt så mycket för mig ända från första början 1998. Då med boken Kameran i naturen. Sen på nätet från 2005 eller 2006. Att någon uppmuntrade en att fortsätta göra bilder, mina egna bilder kändes oerhört roligt. För det mesta så hade det bara sagts att du får inte göra si eller så från annat håll. Sen att han skrev att han var emot att klistra å klippa var ju både självklart och gav ju en trygghet i att se på hans bilder.

    Empatin är det ingen brist på här. Skulle jag se honom idag så skulle jag också visa det. Det är så hemskt att se alla kalla människor, åtm utgående från det vissa skriver så är dom helt kalla. Jag skulle väl också vara mera kall om han inte hade betytt så mycket för min utveckling. En okänd person som man inte har någon relation till är ju liksom enklare.

    Det är hemskt att takten och pressen i samhället driver en till att göra så här. Där måste en orsak ligga.

    Hoppas det ordnar upp sig för dom inblandade.

    Skrev av mig lite här, förmådde inte skriva ett eget inlägg.

    / Tommy

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Tommy,
      Terje har betytt mycket för väldigt många. För mig också, så mina tårar har också varit nära flera gånger. Jag tror liksom du att en av orsakerna år den höga takten och pressen att hela tiden leverera.
      Ha det bra!
      /Jukka

  • Isak Bergwall skriver:

    Tycker du har en väldigt bra poäng Jukka! Man får räkna med de personer som helt saknar empati och skriver elaka saker mot Terje och hans fru Malin (även om hennes uttalande i den här frågan varit tveksamma så måste hon ha det väldigt svårt just nu).
    Detta är trots allt den digitala åldern där folk som Karin säger kan vara helt anonyma och sitta hemma i soffan och spy ur sig galla över egentligen vadsomhelst. 90% av dessa människor skulle aldrig kunna säga sådana saker om dom hade stått mot människan ifråga, ansikte mot ansikte. Det är självklart tragiskt när det riktar sig mot en privatperson och dennes familj som måste ta all skit direkt.

    Tyvärr är det mycket runt omkring som blir mycket värre av denna ”petitessen”, kanske främst för att det är just Terje som har begått den.
    Det handlar ju till viss del om att allt som Terje så länge har varit en förespråkare av, och som han har drivit så hårt i sina diskussioner nu visar sig vara något han ägnat sig åt själv i allra högsta grad.
    Jag talar givetvis mycket om bildstöld och äkthet, men även om manipulation i efterarbetet, som har varit det stora fusket här.

    Att sålänge hävdat att alla hans bilder sker direkt i kameran (vilket många garanterat har gjort), och ibland talat negativt mot folk som fixar sina bilder i efterbehandlingsprogram (personlig tolkning).
    Att ha stämt (eller hotat att stämma) en konstnärinna för att använt (eller inspirerats av) en av hans bilder till en målning.
    Att hävda att Steve Blooms bilder varit manipulerade i efterhand i datorn och kallat det för patetiskt. (dessa exempel har kommit upp i diskussionerna de senaste dagarna och är cachade från Terjes blogg, och från diskussioner på fotosidan). Efter att ha varit ett ansikte för ärlighet i bildskapandet och en kämpe för äktheten i bilden, och det tidskrävande och långa arbete som krävs för den perfekta bilden. Terje har ju självklart säkert levt efter dessa standarder själv, det säger jag inte emot! Han har ju trots allt fotograferat i över 30 år och det kanske bara är de senaste fåtalet bilder som går ifrån de här ideologierna. Det tror jag nog många av hans fotografiska och personliga vänner kan intyga, så det säger jag inte emot.

    Men att nu folk får det svart på vitt att den fotograf som kanske flest i vårt land sett upp till och haft som en otrolig inspirationskälla, han är ju iallafall en av de naturfotografer som har hörts och setts mest i media.
    Att denna människa stod fast och gick emot strömmen i den digitala åldern med att sätta stolthet i att inte efterbehandla mer än minimalt sina bilder, att han la ner tid och möda och offrade mycket personligt för den perfekta bilden. Att det fanns en sån stark fotografisk anda att leva upp till när det görs dussinbilder på björnar och vargar från gömsle. Att en ensam fotograf då kan gå ut i skogarna runt där han bor och göra dom mest fantastiska bilder på något så sällsynt som lodjur.

    Och så visar det sig att allt detta nu bara blir en fasad som rasat, bakom denna gigant döljer det sig en helt vanlig liten människa som fallit för trycket att prestera bra bilder för att hålla sig på toppen (om det nu var skälet till bildfusket vet jag dock inte). Jag tror att folk är arga för att deras bild av Terje har rasat, och inte lika mycket för att han har manipulerat bilderna i sig. Att allt kanske bara var en illusion. Och kanske folk som har varit trogna följeslagare till Terje känner ett enormt svek emot dem som person. För han har trots allt ljugit dom rakt upp i ansiktet in till sista sekund då bevisen var för tydliga för att motbevisa.

    Det är såklart en petitess i ett större perspektiv att man klipper in några bilder på lodjur i landskapsbilder. MEN jag tycker inte det är okej att sno andra fotografers bilder och verkligen göra dom tills en egna, och alla dessa långa fabricerade (?) historier om hur varje bild var tagen, tycker jag visar på en smaklöshet och ignorans mot sina anhängare. Och att dessutom ta emot priset som årets naturfotograf. Även om det är ett pris för ”lång och trogen tjänst” så baserades det nog till en stor del på lodjursprojektet och därmed även några bilder som sägs vara manipulerade. Det tycker jag är lågt, för det finns så otroligt många bra naturfotografer i Sverige som kämpar med sitt fotografi och skulle ha mycket mer nytta av erkännelsen och pengar/utställning än vad kanske Terje skulle ha haft. Att sedan ge sig in i en debatt om mårdhundensförekomst baserad på en fejkad bild, det ser jag ingen mening med alls. Det är även dessa saker som bidrar till den debatt som blossat upp, och jag tror att man faktiskt inte bara kan se det som att han har manipulerat sina bilder, det har ett större omfång än så anser jag.

    Sedan hoppas jag självklart att Terje mår bra rent hälsomässigt och inte just tar åt sig, men åtminstonde reflekterar det dumma som skrivs och kommer att skrivas en tid framöver, då tänker jag ju på det som skrivs från folk som sett upp till honom. Man kan bortse från alla ”troll” som livnär sig på såna här händelser. Men man får som sagt inte glömma alla som har blivit djupt svikna av sin idol och förebild som också ventilerar sitt missnöje. Dessa människor tycker jag Terje mest är skyldig en ursäkt (vilket han kanske kan sägas ha lämnat i sin kommentar på fotosidan (erkännandet)).
    Jag själv gjorde en dum liknelse på NFF med grövre brott, vilket var ganska absurt såhär i efterhand. Men jag anser fortfarande att Terje har gjort sig skyldig till ett brott i form av bedrägeri och bildstöld (inte beviserligen på ett juridiskt plan i skrivande stund men likaväl på ett socialt plan).
    Detta är ju trots allt något som har pågått systematiskt och under en längre tid.

    Att han sedan erkände ser inte jag som något modigt och rakryggat som många skriver. Tyvärr, då han in i sista sekund faktiskt försvarade sin oskuld (bland annat på naturfotoforums tråd om de misstänka lodjursbilderna). Jag tycker däremot synd om Terje då hela hans livsverk nu kan komma att ifrågasättas, detta är tråkigt eftersom även om jag inte personligen varit något fan av Terje tyckt att hans landskapsbilder och kunskap inom det tekniska och artistiska hållit en hög nivå!

    Detta är mina högst personliga tankar och åsikter och jag ber om och jag vill absolut inte starta en disskusion här och ursäkta om du fick en sanslöst lång kommentar nu Jukka.

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Isak,
      Ingen fara med långa inlägg här.🙂 Jo jag är väl medveten om alla de konsekvenser du skriver om. De juridiska aspekterna tycker jag skall hanteras där de hör hemma, inte i en folkdomstol på internet. Många känner sig svikna och arga och det är förståeligt att de skriver av sig detta. Beträffande naturfotografins anseende så har den fått sig en rejäl törn, men det är inte första gången och jag kan inte se att tidigare skandaler haft några betydande konsekvenser förutom för dem som stått för fusket.
      Jag hoppas att du inte tycker jag nonchalerar diitt inlägg genom att inte kommentera allt. Men jag vill inte hamna i långa diskussioner här. Det jag skrev i inlägget är egentligen allt jag vill säga om denna tråkiga historia.
      Ha det gott, vi ses väl på nästa möte?🙂
      /Jukka

      • Isak Bergwall skriver:

        Hej Jukka!

        Det gör ingenting att du inte kommenterat hela mitt inlägg! Jag kände som Tommy, ville skriva av mig lite men ville inte göra ett eget inlägg om det riktigt.

        Naturfotografin och världen spinner vidare trots denna lilla händelse som säkert blåst över om ett tag.

        Självklart ses vi på nästa möte! Ska bli riktigt kul att börja gå på månadsmöten igen efter sommaruppehållet.

        /Isak

  • Åke skriver:

    Jag blev som så många andra oxå väldigt överraskad, bestört och ledsen. Mycket av det Isak skriver känner jag själv så jag får hänvisa till hans inlägg i stort.

    I övrigt lär debatten fortsätta ett tag och kanske kommer den att falla i glömska så småningom? Terje själv lär nog inte glömma detta i första taget. Det är lätt att vad domare och jury bakom tangentbordet men jag tror Terje dömer sig själv hårdast. Vad ska man nu tro på om hans övriga bilder? Det här har ju visat med all önskvärd tydlighet att man aldrig kan vara helt säker inom området bildmanipulation. Kanske kvittar det i det stora hela? Det finna många frågor kvar att räta ut, jag tycker det är en soppa och känner bara tomhet.

    En sak är säker, jag förlåter iaf Terje för hans ”misstag” oavsett om det varit utstuderat, bedrägligt och lömskt till sin natur. Åtminstone mot bakgrund av det jag vet idag kanske jag måste tillägga.😦

  • Jörgen Schön skriver:

    Visst är det så Jukka! Men det här scenariot fanns inte med på min naturfotografiska karta iaf – äkthetspredikaren Terje tagen med fingrarna i den syltburken som han själv dyrt och heligt lovat att aldrig någonsin röra!!!. Hoppas bara det inte finns flera lik i garderoben, vän av ordning undrar hur länge har detta pågått, vad i hans bildproduktion är egentligen montage? Varför sätta hela sin karriär på spel? En synnerligen hög insats i mina ögon, och sedan dessutom riskera att utsättas för ett blodtörstigt mediedrev, för så är det ju – bad news travel faster than good news. Att bygga upp det förtroendekapital som i och med detta har raserats, blir en svår och lång och svår väg för honom att gå, speciellt med tanke på hans enträgna äkthetsiver.
    Jakten på den perfekta bilden får inte ta sig vilka uttryck som helst, för vi är ju naturens ambassadörer och inte artister i något idolprogram där publikfrieri är den yttersta drivkraften!

    Men visst är man besviken…

    Mvh, Jörgen

  • naturbilden skriver:

    Hej Jukka!
    Fint att få läsa en blogg med balanserade inlägg i frågan. Kan bara säga att jag instämmer i tankegångarna här.
    Flera av de inlägg som är så fyllda av hets och hat mot en människa som de kanske inte ens har träffat efterlyser kommentarer från Terjes tidigare ”anhängare” och undrar var de gömmer sig nu. Jag har genom mina år som naturfotograf inspirerats mycket av Terje. Det står jag fortfarande för även om jag också känner mig lurad, besviken och sorgsen och frågar mig varför. Jag har hittills valt att inte skriva något förutom i mail för jag har känt att det bara skulle drunkna i den hetsjakt som bedrivs. Här kändes det helt OK att skriva några rader🙂

    /Anna

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Anna,
      Jo jag tycker också det är tyst bland Terjes ”anhängare”, men de är nog chockade. Själv har jag aldrig räknat mig till dem, det är bilderna som jag funnit inspirerande. Ville också uttrycka mina tankar kring det som pågår på olika forum.
      /Jukka

  • monartic skriver:

    Ditt inlägg och dom som kommenterat säger nog det som väldigt många känner just nu. Tragiskt och trist att han av alla, skulle göra det han gjort, som jag läste här ovan, just för att han själv var så himla noga åt alla håll när det gäller rätten till bilder , göra bilden i kameran, ajabaja för PS….osv osv…nåja, Gjort är gjort och han har det säkert skitjobbigt, hade det säkert innan också, har svårt att tro annat, för annars skulle han väl aldrig gjort det. Hoppas på tiden, den brukar läka alla sår, kvar blir säkert en del ärr, men det är väl det som är livet, man lär så länge man lever.

    /Mona

  • Christer K skriver:

    Kan bara i denna stund instämma i vad som du Jukka och andra här skriver. Naturfotografen i mig är känner tommhet och bevikelse men det är vi som sagt många som gör i denna frågan och stund.
    Håller mig som någon annan skrev utanför debatten för kommentaren kommer att drukna ändå bland alla andras, vill heller inte förekomma där man rent utav anser sig ha rätten att tycka rätt grova saker…
    Men kände att här kan jag skriva en rad för alla inlägg här håller en sansad ton.
    Precis som Mona säger ”gjort är gjort” bara beklagligt att det blev gjort och man lär så länge man lever gäller både Terje och oss alla andra.
    Och som någon annan person sade för väldigt länge sedan ”Kasta första stenen den som är utan synd” inte för att jag försvarar hans handlingar, men man kan inte bete sig hursom hellst bara därför detta kommit fram.
    Nu blickar vi frammåt och hoppas att som någon skrev ”att det kommer något gott ur detta.”

    /Christer K

  • Boije skriver:

    Ja….

    …hemskt, fruktansvärt, tragiskt, tråkigt, otroligt och heltokigt och…en stor besvikelse…
    ..och så saknar man till slut ord för vad man känner.

    MEN samtidigt, så är det när jag ”upptäckte” Terje och hans bildtänk, som det liksom tog fart i mitt eget fotograferande. Att Se!!..det var ju just DET som jag själv kände, känner, att det är det som är det viktiga. Och ljuset, naturligtvis.
    Som sagt, om jag inte hittat Terjes tankar om foto (om de nu var uppriktiga eller inte) så hade jag antagligen ännu bara haft min djävla lilla kompaktkamera….

    // Boije

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack Mona, Christer och Boije för att ni delar med er av era tankar. Nu tänker jag för min del att lämna dettta trista bakom mig och blicka framåt.
    /Jukka

  • Mats Andersson skriver:

    Ja det kunde man aldrig tro om T. Både han o M får en tuff tid framför sig. Jag lider med dem.
    Mycket vacker fågelbild!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Chockad, arg, ledsen och besvikenJukkas Blogg.

Meta

