Tresticklan revisited

06 augusti 2011 § 10 kommentarer

Som framgått i tidigare inlägg tillbringade jag tre dagar i Tresticklans nationalpark tidigare i veckan. Det var femte gången jag besökte denna pärla, men första gången med övernattningar. Eftersom vädret var bra så blev det minimal packning och övernattning under bar himmel. Viktmässigt bestod packningen nästan uteslutande av fotoutrustning.🙂

Jag hade hoppats få bilder på smålom. En bild i Claes Grundstens bok ”Sveriges Nationalparker” på smålommar mot en vacker spegling har länge funnits på min näthinna. Det blev dock inga bilder på smålom. De finns dock där, eftersom jag såg flygande smålom två gånger. Så jag fick hålla tillgodo med knipor, änder, spettar och diverse småfåglar. Samt inte minst tranornas trumpetande som ekade över nejden. Förutom försök till fågelfotografi gav turen mycket tid till att uppleva den säregna naturen. Det blev en del skogsbilder, stämningsbilder vid skymning och gryning och speglingar. Och som så ofta när jag är ute länge i skogen länge så hamnade jag vid ett par tillfällen i ett meditativt tillstånd där olika figurer kunde skymtas i mörkret. Några av dessa fastnade på bild.

Ha en trevlig fortsättning på helgen.🙂

Morgon vid skogstjärnen
(klicka i bilden för större format)

I blåbärsskogen

And på spegling
(klicka i bilden för större format)

 

Spegling

Fri fantasi

Stenansiktet

Taggad:

§ 10 svar till Tresticklan revisited

  • Åke skriver:

    Låter som en trevlig stund där under bar himmel.🙂

    Fin serie du bjuder på! Jag gillar speciellt nr 1 som jag tycker har något utöver det vanliga. Framförallt är det de subtila speglingarna i vattnet, det gåtfulla ljuset och den nedfallna tallen i vattnet som ger bilden tyngd tycker jag. Sammanfattningsvis en i mina ögon lite ödesmättat bild med mycket fin känsla.

  • Henrik skriver:

    En härlig blandning bilder ..gillar speciellt ”I blåbärsskogen” en riktigt bra skogsbild.

    /Henrik

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack Åke! Ljuset när jag tog den första bilden var speciellt, det var precis innan solen kom upp bakom skogen bakom mig. Och med dimmorna till så var det riktigt fint.
    /Jukka

  • jukkalausmaa skriver:

    Tackar Henrik!🙂
    /Jukka

  • Christer K skriver:

    ”Morgon vid skogstjärnen” måste ha varit en magisk stund att vara med om att se. Hur solen sprider sitt gyllene ljus och börjar värma mer och mer och hur dimmslöjorna dansar ute på vattnet, känner också doften av varmt kaffe och hör hur skogen och dess ljud börjar på att vakna upp… Tjusigt!
    ”I Blåbärsskogen” så underbat komponerad med de två ormbunkarna i förgrund i en lätt diagonal till varandra, sedan vandrar blicken i sicksack längs stammarna in i bilden. Fin skogskänsla och djup i bilden…
    Sen har vi två bilder som tilltalar mig mycket och som verkligen kittlar min fantasi, ”Fri fantasi” och ”Stenansiktet” härliga abstrakta bilder fyllda med tonvis av skogsmystik och känsla. Skön ton i båda bilderna. Båda bilderna känns som om de hörde hemma i den nordiska mytologins värld, med dess gudar och väsen som finns där. Ser så otroligt många väsen och mönster i de båda bilderna och nya dyker upp och försvinner snabbt, men lika snabbt så uppfattar hjärnan nya figurer och mönster.
    Härligt skogsmeditativt tillstånd du måste ha varit i när du skapade dessa sköna abstrakter och ögongodis för oss betraktare🙂

    /Christer K

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack för din trevliga kommentar Christer!🙂 Jo morgonen vid skogstjärnen var precis så magisk som du beskriver, kul att känslan går fram. Din läsning av ”I blåbärsskogen” återspeglar väl hur jag tänkte när jag komponerade bilden – kul! När det gäller de två abstrakta alstren förvånar det mig inte att de tilltalat dig, då du uppenbarligen har ett fritt sinne och en förmåga att se.
      Mvh
      Jukka

  • Jani skriver:

    vilken härlig stämning du lyckas fånga i dina bilder! bra jobbat!🙂

  • Mats-Ove skriver:

    Mycket stämningsfulla bilder där från Tresticklans nationalpark .Alla har en sån där skön ”skogskänsla”
    & ton.Bara luta sig tillbaka & njuta!

    /Mats-Ove

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Tresticklan revisitedJukkas Blogg.

Meta

