Intryck från Lärjedalen XVI

08 juli 2011 § 10 kommentarer

Bävrarna i Lärjedalen verkar ha börjat tröttna på mitt fotograferande. De har börjat skicka attrapper nedströms i ett försök att lura mig. Den första nedan är väl hyfsad, men vad tanken var med den andra vet jag faktiskt inte. Nåja jag låter mig inte luras utan använder attrapperna som övningsobjekt istället. Så att jag är beredd när de verkligen kommer simmande lite senare, som i den tredje bilden.

Skämt åsido. Lärjedalen ligger praktisk taget mitt i stan, så jag har sett en hel del flyta nedför ån; ölburkar, bildäck, bikinis. En gång kom ett ca halv kubikmeter stort frigolitblock flytande nedströms, och på det satt en kille. Tror han använde blocket som någon sorts plattform för fiske. Trots dessa ”mänskliga spår” vill jag påstå att detta är lite av en vildmark mitt i stan. Låt oss hoppas att området får det skydd det så väl förtjänar.

Bäverattrapp (Lärjedalen, 5 juli 2011)
D700, 360mm, f/4, 1/80s

Dålig bäverattrapp (Lärjedalen, 5 juli 2011)
D700, 360mm, f/4, 1/100s

Bäver (Lärjedalen, 5 juli 2011)
D700, 280mm, f/5.6, 1/40s

§ 10 svar till Intryck från Lärjedalen XVI

  • Åke skriver:

    Det är för jävligt vad folk skräpar ned i naturen. Fattar inte vad folk tänker med ibland. Hoppas det blir skyddat område och dryga böter för de som skräpar ned i fortsättningen. Ditt arbete från Lärjedalen är bra tycker jag!🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Ja visst det är trist. Lärjedalen har blivit bättre än det varit. För några år sedan rensade man upp rejält, men tyvärr skräpas det fortfarande ner en hel del. Området har Natura 2000 status, så det finns ett visst skydd. Men få känner till detta och jag tror att om det skulle bli naturreservat skulle folk bete sig mer ansvarsfullt.
      /Jukka

  • naturbilden skriver:

    Såg mycket bra bilder i din blogg här… Fina bilder! Det skall bli kul att se fler bäverbilder!
    🙂 Lasse

  • Isak Bergwall skriver:

    Den första ser lite ut som en flodhäst🙂 Dom är listiga dom där bävrarna! När du väl får en bäver med den bakgrunden som i den första kommer det bli en kanonbild!

  • MarieK skriver:

    Bra med övningsobjekt : ) Trevligt att följa ditt projekt.

  • Kalle skriver:

    Haha jasså är det så! att de tröttnat på dig och ditt fotograferande och sänder attrapper🙂
    första bilden verkar det som om de tänkt överaska dig, då jag tycker den ”attrappen” liknar en krokodil som flyter förbi🙂
    Men jag ser att ditt tålamod ger utdelning tillslut då, bävrarna tillsist kommer simmande…🙂

    Ha en skön semester och sommar!

    /Christer K

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Intryck från Lärjedalen XVIJukkas Blogg.

Meta

