Intryck från Lärjedalen XI

19 juni 2011 § 27 kommentarer

Det har blivit en hel del skarpa bilder i fint ljus på sista tiden. Det är bra, eftersom mitt Lärjedalen-projekt till stor del är av dokumenterande karaktär. Men jag har också ambitionen att få med bilder där stämningen eller känslan står i fokus, snarare än det rent dokumentära. Dessa bilder är svårare att få till och de flesta turer blir det tomt i denna kategorin.

Gårdagens tur var dock lyckad. När jag vid tretiden på morgonen gick ned mot ån, smög jag försiktigt fram mot vattensamlingen där jag vet att andfamiljen håller till. Och visst var de på plats för sin nattvila. Andmor hade sedan länge upptäckt mig men höll sig stilla och avvaktande med sina små tätt intill sig på en stock. Jag tog några bilder genom vegetationen och resultatet blev mycket lyckat tycker jag.

Väl framme vid ån lade jag mig så nära vattnet det gick och väntade. Ganska snart var bävrarna framme. Att få intressanta bilder på bäver har också visat sig svårt. Jag har ett hundratal bilder på bävrarna vid det här laget, men har ännu inte nått fram hela vägen med några av de idéer jag vill realisera. Bilden jag lägger upp är jag dock ganska nöjd med, eftersom den för mig visar lite av bäverns mystiska väsen där den tyst glider fram genom vattnet i morgondunklet. Bilden är en avsiktligt underexponerad panorering.

Mycket annat hände denna morgonen. Drillsnäppan var framme och poserade igen. Ormvråken tog en lov strax ovanför huvudet på mig. Råbocken stod i skogen och skällde på en konkurrent några hundratal meter bort. Och medan jag siktade kameran mot en forsärla kom ett rå med sitt kid hoppande över en liten bäck bara 15 meter ifrån mig. Och ytterligare någon timme senare kom grävlingen på jakt efter jag vet inte vad. Några av dessa händelser fastnade på sensorn, medan andra förblev odokumenterade. Allt finns dock sparat som upplevelser.

Ha en trevlig söndag!🙂

Nattvila (Lärjedalen, Göteborg, 18 juni 2011)
D700, 400mm, f/4, 1/2s, ISO1000, dubbelexponering

Glider fram (Lärjedalen, Göteborg, 18 juni 2011)
D700, 400mm, f/4, 1/15s, ISO1600

§ 27 svar till Intryck från Lärjedalen XI

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Intryck från Lärjedalen XIJukkas Blogg.

Meta

