Intryck från Lärjedalen X

13 juni 2011 § 10 kommentarer

Åter till projekt Lärjedalen efter utflykten till Fulufjäll! Den här gången tänkte jag lägga upp några fågelbilder. Lärjedalen har visat sig vara ett fantastiskt ställe för att se och fotografera fåglar. En av de arter som jag haft som målsättning att få bilder på är forsärlan. Det är något av en karaktärsfågel för Lärjedalen och den utmärker sig med sina vackra gula färg. Jag lägger upp två bilder, ett porträtt och en mer fartfylld bild. En annan karakteristisk fågel jag fått lära känna är drillsnäppan. Ganska lätt att få miljöbilder på när den rör sig längs den leriga åkanten för att leta föda, som i den första bilden. I söndags hade jag också turen att ha en individ sittande på kort avstånd en längre tid. Det blev ett antal poser, jag gillade speciellt den där den putsar sig. Storskraken är en annan trevlig fågel jag mött ett flertal gånger. Se hur fint honans hennafärgade frisyr glänser när hon kliar sig i nacken och se hur hanen stoltserar  i motljuset! Slutligen lägger jag upp en bild på en skönhet som jag hittills bara sett ett par gånger i Lärjedalen. Krickan är en fantastiskt vacker fågel, det tror jag framgår av bilden.

Det blev mest dokumentära bilder den här gången, eftersom jag ville visa hur dessa sköna fåglar ser ut. Mer ”personliga” eller stämningfulla bilder kanske kommer framöver.

Ha en trevlig vecka!🙂

Forsärlan (Lärjedalen, 12 juni 2011)

Forsärlans flykt (Lärjedalen, 12 juni 2011)

Drillsnäppa i morgonsol (Lärjedalen, 12 juni 2011)

Putsning (Lärjedalen, 12 juni 2011)

Kliar sig (Lärjedalen, 17 april 2011)

Stilar sig (Lärjedalen, 8 maj 2011)

Krickan (Lärjedalen, 28 maj 2011)

§ 10 svar till Intryck från Lärjedalen X

  • Anders Åberg skriver:

    Jag tror detta var din snyggaste serie hittills från Lärjedalen, alla bilderna var kanonbra.
    Du skulle allvarligt försöka fixa en utställning med dina Lärjebilder.
    Det här är för bra för att bra häcka på en blogg.

  • isakbergwall skriver:

    Riktigt fina bilder Jukka! De är både måleriska och dokumenterande, snyggt jobbat!

    Och jag håller helt med Anden om att du borde fixa någon form av utställning med Lärjedalen som tema! Kan bli riktigt bra!

  • Åke skriver:

    Mycket bra jobbat! Måste varit en härlig upplevelse. Gillar särskilt bilden på drillsnäppan i morgonljus den är riktigt bra tycker jag.🙂

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack för de fina orden!🙂
    Anders och Isak: Tids nog kanske det kan bli en utställning. Jag känner dock att det fortfarande saknas en hel del bilder jag skulle vilja ha med i en eventuell utställning om Lärjedalen. Ge mig ett år till.🙂

  • Fantastiska fågelbilder.

  • Henrik skriver:

    Härliga bilder , det verkar var ett fantastiskt fågelliv i Lärjedalen.

    Ha det gott
    Henrik

  • Mats-Ove skriver:

    Hallå !
    Många fina bilder där från Lärjedalen.Där skulla jag som nybliven fågelnörd verkligen vilja vara…Tur att man kan njuta av dina bilder därifrån.

    mvh/Mats-Ove

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Intryck från Lärjedalen XJukkas Blogg.

Meta

