Bävermöten

03 april 2011 § 14 kommentarer

Jag har nu tillbringat tre morgnar i rad vid Lärjeån. Varje gång har bävrar varit framme. Igår och förrgår var det en individ, idag var två framme. Den ena är lite mindre så jag tror att det är en unge. Min gissning är att den större är en hona, eftersom den mindre tyr sig till henne. (Jag får nog sluta kalla henne Billy.)  Det var en fin upplevelse att se när de två umgicks med varandra vid vattenbrynet. Ungen kröp upp på och gosade runt i mammans päls. När det sedan var dags för den lilla att glida ut i vattnet höll mamman ett vakande öga. Upplevelsen blev dokumenterad i en serie bilder som tyvärr är ganska röriga p.g.a. miljön. Istället visar jag en annan bild som är ett försök att göra något bildmässigt lite mer intressant.

Ha en trevlig vecka!🙂

 Glider fram (Lärjedalen, Göteborg, 2 april 2011)
D700, 400mm, f/13, 1/6s

§ 14 svar till Bävermöten

  • Johannes Glännman skriver:

    Ska bli intressant att följa ditt lille projekt från denna plats på jorden🙂 Kul om det är en unge, har du hittat deras hydda också ?

    Härlig bild med både fart och tydlighet, inte helt lätt minsann..

    mvh // Johannes som har en gammal gammal bok om bävrar. Ska försöka ta med den när vi ses nån gång så kan du få låna den om du vill🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johannes,
      Det kan vara en fjolårsunge. Hyddan har jag en aning om var den är, men jag har inte letat ordentligt så jag har inte sett den ännu. Jag lånar gärna boken nästa gång vi ses.
      /Jukka

  • naturbilden skriver:

    Lärjeån är ett riktigt fint ställe att ha nära till! Var och tittade till min bäverhydda i Dalsland förra helgen och då låg isen fortfarande hel runt den. Kanske blir det fart till påsk. Brukar bara se dem sent i skymningen och då blir ju bilderna därefter. Kanske borde satsa mer på tidiga mornar även där.

    /Anna

  • Isak Bergwall skriver:

    Häftigt mönster i bakgrunden tycker jag! Jag hade nog velat ha bävern lite skarpare men det är nog inte det lättaste🙂

    Tror förresten att ”Billie” är motsvarande flicknamn till ”Billy”🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Isak,
      Den är hyfsat skarp, men det syns kanske inte i det lilla formatet och det är svårt att få den skarpare med den tiden. Men jag fortsätter att öva. Billie låter bra tycker jag.🙂
      /Jukka

  • Lars U skriver:

    Fina bäverbilder. Själv är jag riktigt kass på djurfoto, det enda vilda djur som jag har lyckats fota några gånger är faktiskt bäver. Finns rätt gott om dom här i Tyresö.
    //Lars U.

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Lars,
      Om du lyckats fotografera bäver är du inte ”kass på djurfoto”. Det handlar mest om tålamod att ligga still tillräckligt länge.
      /Jukka

  • Tobias Dahlin skriver:

    Schyssta bilder Jukka! Spännande med bäver. Du får hojta till när de är oskygga nog för att kunna fotas under vatten:)

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Tobias,
      Hmmm, UV-foto på bäver, det låter intressant. Jag lovar att höra av mig när jag bedömer att de har blivit tillräckligt vana. Å andra sidan, så är de kanske inte lika skygga för sådant som ligger i vattnet. Vi får prata om detta på nästa PN-möte…
      /Jukka

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Bävrar är kul, inte så värst sociala eller samarbetsvilliga med oss naturfotografer, men om man ska vara riktigt ärlilg – de bästa bilderna på Britney Spears och Pamela Andersson togs av papparazzis…😉

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tjabba…🙂
      Trevligt att höra från dig. Jag är böjd att hålla med dig, hittills har de inte varit mycket för att posera. Men det kanske kommer med tiden.
      /Jukka

  • Peter Jonsson skriver:

    En trevlig familj att lära känna, härlig bild🙂

    /PJ

  • jukkalausmaa skriver:

    Instämmer!🙂
    /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande BävermötenJukkas Blogg.

Meta

