Talgoxar

20 februari 2011 § 12 kommentarer

Mycket talgoxar vid matningen nu. De gör sig fint mot den solbelysta skogen tycker jag. Fast jag saknar tofsmesarna som kommer fram alltmer sällan nu…

Färgmatchad (Risveden, 19 februari 2011)
D700, 310mm, f/8, 1/125s

I det gröna (Risveden, 19 februari 2011)
D700, 330mm, f/4.5, 1/200s

§ 12 svar till Talgoxar

  • Henrik skriver:

    Härliga färger, riktig sommarkänsla i den sista bilden🙂. Det har blivit mindre med fåglar vid matningen nu de 2-3 senaste veckorna tycker jag om precis som hos dig är det mycket talgoxe, tofsmesarna såg jag senast i mitten av januari vet inte var de har tagit vägen.

    Som sagt härliga bilder!

    Ha det!

    • jukkalausmaa skriver:

      Jag hoppas verkligen att de små tofsisarna inte frusit ihjäl. Tror inte det, det var samma sak förra året. Ju senare desto mer talgoxar. De få tofsmesar jag har på besök nu håller mest till på marken och plockar rester. Jag tycker mig se en viss rangordning mellan de små. Tidigare var tofsmesarna de som dominerade och körde bort blåmesar och titor. Talgoxarna är trots att de är lite större inte de tuffaste, de blir nu ofta bortkörda av svartmesarna. Har inte gjort någon systematisk studie av detta, men det är mitt intryck.
      Ha en trevlig helg Henrik!
      /Jukka

  • Åke skriver:

    Ögonen tycker jag personligen är mycket viktiga i denna typ av bilder. Det tycker jag du lyckats förträffligt med i båda bilderna, och särskilt i den övre som sticker ut lite extra. Mycket bra!🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Håller med dig Åke, ögonen gör en hel del. I den första bilden satt fågeln lugnt och stilla i ett par minuter och såg sig omkring. Jag försökte tajma det med lite olika poser, gärna med fint blänk i ögat som i denna. I den andra finns också ett blänk som dock inte syns så bra i webformatet.
      Tack för dina rader.🙂
      /Jukka

  • Underbara fågelbilder.

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Härliga fågelbilder. Jag gillar ljuset i dina bilder. Det känns som om våren är på väg även om det nog återstår en hel del kyla och snö innan vi är där på riktigt.

    /Gunnar

  • Christer K skriver:

    Sköna bilder från de djupa skogarna. Kan riktigt känna hur fåglarna måste njuta, när de sitter i solen och njuter av dess nu värmande strålar och att de känner en ny vår är i antågande. Och att få en välbehövlig paus i vinterns stränga villkor i den gångna vinterns stränga kyla. 1:a bilden underbart ljus, spännande komposition, fin riktning i bilden, bakgrunden och dess textur snyggt!! och allt detta ger bilden en underbar känsla.

    /Christer K

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Christer,
      Jag är själv förtjust i den första bilden. Talgoxen satt lugnt och stilla i ett par minuter på grenen, jag stod under samma gran bara ett par meter från den och hade gott om tid att testa olika kompositioner och fånga olika poser. Jag tyckte det behövdes en lite udda komposition för att göra bilden mer intressant är ett vanligt porträtt. Bakgrunden fick jag på köpet.🙂
      Tack för dina vänliga rader och ha en trevlig helg!
      /Jukka

  • Det øverste bildet er jo helt suverent! (mens det andre er heller mer ordinært trivelig). Lys, ja ikke minst fargene, sitter svært godt! Også så nydelig en bakgrunn. Nydelig kjøttmeis!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande TalgoxarJukkas Blogg.

Meta

