Stadsfoto

16 januari 2011 § 15 kommentarer

Det höll på att gå illa på väg ut i skogen. Vägen var glashal och i slutet av en lång uppförsbacke började hjulen att slira och bilen att glida sidledes. Jag stannade och började backa nedåt. Så fort jag bromsade började bilden glida sidledes. Genom att använda handbromsen istället fick jag tillbaka styrförmågan. Efter några jobbiga minuter hade jag rullat och handbromsat mig de 200 m nedför backen till en mötesplats där jag kunde vända. Lättad men lite snopen körde jag hemåt. Jag passade dock på att ta en sväng via Säveåns mynning,  p.g.a. ett tips jag fått från Johannes Glännman om att det rapporterats mycket fågel där.  Och visst fanns där massor av fåglar. Miljön är inte världens trevligaste, men med hjälp av fina speglingar fick jag ändå några hyfsade bilder.

Knipa (Säveåns mynning i Göteborg, 16 januari 2011)
D700, 400mm, f/6.3, 1/50s

§ 15 svar till Stadsfoto

  • Micke Sundberg skriver:

    Även i stadsmiljö så finns alltid något som är natur till exempel vatten – spegling och själva djuret🙂 Bra fångat

    • jukkalausmaa skriver:

      Jo naturen finns överallt, men den i staden är inte mitt förstaval. Men ibland blir fotosuget starkt så då går det med. Jag kommer nog att återvända hit, en del bildidéer dök upp som måste testas när förhållandena är de rätta.
      /Jukka

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Det är fler som är ute på hal is, läser jag. Jag körde själv ut till kustbandet i går på en liten väg. Små snövallar fanns kvar, men den lilla vägen var täckt med ett tjockt lager is med lite vatten ovanpå. Det gällde att köra sakta för att inte kana av. Tur som väl var så fanns det inga backar. Vad gör man inte för att få fotografera lite.

    /Gunnar

  • Henrik skriver:

    Det gäller att ta det lugnt på skogsvägarna eller alla vägar för den delen, tur att det gick bra ..olustigt sånt där. Tycker den där bilden blev riktigt bra!

    /Henrik

  • Johannes Glännman skriver:

    Det var väldans tur att du lyckades ta dig ned från backen. Det finns ju många uppfarter till Hunneberg men jag använder endast en av dom vintertid för de andra kan vara livsfarliga och sluta på samma sätt som din backe..

    Vilken tur jag har att det inte var tomt på fåglar i alla fall, jag tycker bilden blev riktigt bra.. Snygg spegling..

    mvh // Johannes

  • jukkalausmaa skriver:

    Hej Johannes,
    Det var inte tur utan skicklighet😉. Skämt åsido, om du hamnar i en liknande situation så testa att handbromsa dig ned, det var nog det som räddade mig från att hamna i diket den här gången. Säveån var ett bra tips, jag åker nog dit fler gånger.🙂
    /Jukka

  • Steffe skriver:

    Jaha, så höll du med på att åka i diket…jag gjorde det!
    Inget kul alls…inte gick det fort heller…bara gled i sidled som du säger och kanade ner i kanten och inget fanns det där mer än snö…fick gå en halvmil och be om hjälp…bonden var till stan och köpte en ny traktor! (!!!) Sic! Så husfrun fick ringa en annan bonde och vilket slit vi hade få upp bilen…huga huga men det löste sig till slut i alla fall men hela dagen gick åt och jag var precis slut på kvällen…skönt att det gick bra för dig men visst är sånt där svettigt!

    Steffe

  • Steffe skriver:

    Snygg bild förresten…gillar speglingarna!!

    Steffe

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Gött att det gick vägen, så att säga, så att du inte hamnade i diket…🙂
    Skön bild på knipan – jag gillar hur knipans färger går igen i omgivningen…🙂

    Henke🙂

  • Magnus Persson skriver:

    ja man får ta det lugnt på de hala vägarna, förvånad är jag då vi kör samm bil🙂 Saab som är så bra vinterbilar !!🙂 hur som en bra bild blev det

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande StadsfotoJukkas Blogg.

Meta

