Ett troll och två titor

08 januari 2011 § 18 kommentarer

På väg ut till matningen igår kände jag mig iakttagen. Stannade upp och såg mig omkring i vinterskogen. Efter ett tag upptäckte jag ett snötroll som satt och plirade med ögonen. Att detta var ett snällt troll råder väl ingen tvekan om när man ser porträttet. Jag gick vidare till matningen och ägnade mig åt det jag brukar göra: Först fylla på matningen och sedan betrakta småfåglarnas liv och leverne. Och njuta av att se solen lysa på vinterskogen. Jag gav också en näve nötter till en mus som lever under en stock intill matningen. Jag har sett den skymta en gång och hoppas få bilder på den framöver. Nötskrikan var framme som vanligt. Den här gången satte den sig riktigt nära för en stund, kanske håller den på att få lite förtroende för mig?

Man skulle kunna tro att det blir enformigt att fotografera fåglar vid ett och samma ställe. Men jag tycker inte det. Ljuset och snösituationen ändrar sig från dag till dag och genom att flytta på mig hittar jag nya vinklar, förgrunder och bakgrunder. Dessutom har jag en hel del bildidéer som jag skall försöka förverkliga. Så det kommer nog att bli en hel del småfågelbilder av varierande typ här på bloggen framöver.

Ha en trevlig forsättning på helgen!🙂

Snötrollet (Risveden, 7 januari 2011)
D700, 400mm, dubbelexponering

Snö (Risveden, 7 januari 2011)
D700, 290mm, f8, 1/800s, sv-konverterad i Capture NX2

Titans vinterskog (Risveden, 7 januari 2011)
D700, 270mm, f/5.6, 1/250s

§ 18 svar till Ett troll och två titor

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Ett troll och två titorJukkas Blogg.

Meta

