Sex fåglar

03 januari 2011 § 16 kommentarer

… i fem bilder. Nej, jag har inte räknat fel, titta noga så hittar du dem nog.🙂 Lite olika stuk på bilderna. det är det som är det roliga med fågelfoto: Det finns många möjligheter att porträttera dem. Eftersom den mesta snön försvann från träden under nyärsaftons natt så blir det lite mer färger i bilderna nu. Lite tråkigt att bli av med det vita sagolandskapet är det allt, men jag gillar ju det gröna också.🙂

Ha en trevlig vecka!

Punkaren (Risveden 2 januari 2011)
D700, 260mm, f/5, 1/100s

Uppsikt (Risveden 2 januari 2011)
D700, 350mm, f/5.6, 1/60s

Bomullstussen (Risveden, 2 januari 2011)
D700, 330mm, f/8, 1/60s

 I granens skydd (Risveden 3 januari 2011)
D700, 200mm, f/5.6, 1/125s

Två (Risveden, 3 januari 2011)
D700, 330mm, f/6.3, 1/1600 s

§ 16 svar till Sex fåglar

  • Tomas skriver:

    Nä, nu blir jag lite trött på dig… Det börjar räcka med spännande och fascinerande fågelporträtt nu. Du trycker ner oss i skorna! :)))
    Den sista, där jag ser en näbb och en vinge i perfekt komposition för att markera sambandet (eller är det avståndstagandet) mellan varandra, är bara för otrolig. Den betraktande skogsvarelsen gör väl också sitt till.
    /Tomas

    • jukkalausmaa skriver:

      Jag är ledsen att säga det, men det blir nog många fler fågelbilder här framöver…😉
      Tack för dina rader Tomas, jag uppskattar dem mycket.🙂
      /Jukka

  • Andreas skriver:

    Hehe, veldig bra, spesielt den siste ja😀. Godt nytt år også!

    mvh A

  • Micke Sundberg skriver:

    Första och andra bilden var bäst i min ögon. Skön bilder måste jag säga. Du lyckas alltid bra i dämpade ljus.

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Härliga fågelbilder. Jag gillar också det fina ljuset i bilderna. Jag tycker man kan ana att vi går mot ljusare tider då solen blir allt starkare.

    /Gunnar

  • Henrik skriver:

    Härliga bilder allihopa men ”I granens skydd” fastnade jag extra för ..ypperlig skogskänsla där.

    Henrik

  • Åke skriver:

    Härlig serie du bjuder på här! Riktigt kul att se olika uttryck hos individerna. Fåglar är riktigt spännande i händerna på en duktig och hängiven fotograf.🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Åke,
      Eftersom det mest blir fågelbilder för min del nu på vintern försöker jag variera mig lite. Det lär komma mer fågelbilder här och jag hoppas kunna hålla uppe variationen.
      Jag önskar dig en god fortsättning på året.🙂
      /Jukka

  • Peter Jonsson skriver:

    Den sista bilden är sanslöst bra🙂

    /PJ

  • Christer K skriver:

    Vilken tur jag inte håller på med fågel fotografering då du är med och sätter ribban skyhögt… För jag vet var inspirationen skulle komma från.
    Här bjuder du på ett strålande smörgåsbord med sköna fågelbilder, svårt att välja någon favorit då alla präglas av fin/spännande komposition, smakfullt ljus, skön skogskänsla, abstrakta fantsieggande konstverk…

    Men! det finns några bilder som dröjer sig kvar lite extra på näthinnan och i sinnet. Det är på den gamle gode bekanten ”Punkaren” fint placerad i bilden, skön ”stolt” pose nästan som den vet om att den blir fotograferad. Det som lyfter bilden förrutom detta är den underbara bakgrunden i skön varm ton, tjusiga softa reflexer som verkligen lyfter fram vår vän Punkaren..

    ”Bommulstussen” sitter också som en smäck i mina ögon. Huvudmotivet fint placerad i bilden. Fint och effektfullt inramad av grankvistarna som är skönt ur fokus, som även ger ett fint soft mönster i samklang med det härligt varma i bakgrunden. Fin smyg och härlig skogig känsla… njutbart!!!

    ”Två” min absoluta favorit (hade du nog gissat) här bryts alla kompositions regler och på ett befriande sätt och allt medvetet. Skapar bra dynamik och spänning i bilden. Fint hur det blir en diagonal imagenär linje mellan de två.
    Blicken söker frenetiskt efter fågeln precis som det är i verkligheten. Jag riktigt hör fågelns läte och blicken jagar lika frenetiskt för att upptäcka vart den lille gynnaren sitter och sjunger. Och oftast när blicken precis upptäcker den så flyger den iväg med blixtens hastighet. Sen är ju bara ”färgröran” i bakgrunden en bild för sig själv. Tja bara att luta sig tillbaka att njuta…🙂
    2011 har du börjat på ett strålande sätt…
    Som sagt tur att jag inte håller på med fågelfotografering då sätter mina inre visioner om hur det skall vara….🙂

    /Christer K

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack så mycket Christer! Dina ord om mina bilder är alltid givande och glädjande läsning för mig. Jag tror att du med ditt bildseende och fotografiska känsla skulle kunna åstadkomma fantastiska fågelbilder om du skulle ge dig på det.🙂
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Sex fåglarJukkas Blogg.

Meta

