Det funkar

18 december 2010 § 24 kommentarer

Jag har tidigare klagat på att jag fryser om fingrarna när jag fotograferar under kalla dagar. För några veckor sedan köpte jag en Zippo handvärmare. Den fungerar som så att den förbränner bränsle på katalytisk väg, d.v.s. utan låga. Den håller värmen i 6-12 timmar, beroende på hur mycket bränsle man fyller på. Det kändes väl inte helt tryggt att stoppa ned den i fickan efter att jag tänt den, men jag brann inte upp. Visserligen var det inte kallt idag, men jag kan ändå konstatera att prylen funkar fint och troligen kommer att lösa mina problem med stelfrusna fingrar. Häpp!

Stolt (Risveden, 18 december 2010)
D700, 310mm, f/6.3, 1/60s

§ 24 svar till Det funkar

  • Tommy Vikars skriver:

    Måste kolla upp den där apparaten. Idag tappade jag 300mm i baken eller jag föll på isen och stativfoten gick av😦
    Testar med lim men tvekar på att det håller så den där värmaren får vänta. Det blir väl lite vidvinkel eller annat nu tills man fått gluggen fixad.

    Bilden är jäkla bra! Så fint frilagt med bra pose. En bild som värmer!

  • jukkalausmaa skriver:

    Det var illa med objektivet, hoppas det går att fixa. Tack för dina ord om bilden.🙂
    /Jukka

  • Tomas skriver:

    Suck… Vilken bra utrustning du har…och vilka fina modeller…och vilken känsla du har…😉
    /Tomas

  • Henrik skriver:

    Härligt porträtt! Många fina tofsmes bilder på sistone, mera tack🙂. Sån där handvärmare får man kolla upp.

    /Henrik

  • Micke Sundberg skriver:

    Där slipper du frysa ihjäl dig! Jag bör använda handvärmare också. Det finns inte genväg annars. Hjälper inte med tunna vantar + extra vantar på. Det finns bara rätt kläder när det gäller kylan. Härligt med kylan! Hoppas att den stannar längre då jag behöver fler klarhimmel🙂

  • Thorsten skriver:

    Låter som en intressant pryl .. borde nog testas ;-)) , men framför allt en riktigt fin bild på tofsen i en fantastisk läcker frilagd miljö, eller borde kanske säga mesen är frilagd ! Ha de´ Thorsten

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Ja men precis så är det ju – man kan aldrig ha för mycket prylar med sig ut… Begränsningen blir styorleken på ryggsäck, men min rymmer 80 liter så jag får med mig en hel del…🙂

    Så stolt punkaren ser ut där han står på barrikaden mot rimfrostland… En stor tumme upp !🙂

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Hmmm, jag vet inte om jag håller med om det där med prylar, men denna håller jag dock för nödvändig nu i kylan. Däremot instämmer jag i att tofsmesen ser stolt ut. Ha det bra Henke.🙂
      /Jukka

  • Johannes Glännman skriver:

    Jag var tvungen att googla på handvärmaren och den såg ju faktiskt både cool och farlig ut😀 Ska man ha den inuti tumvanten eller hur är det tänkt ? Den är ju ganska stor, eller ska man ha den i fickan ?

    mvh // JOhannes

  • Jonas Bergqvist skriver:

    Jag köpte häromdan återanvändbara värmare från Clas Ohlsson. Inte lika lång tid varma som din zippo men hjälper fint mot stelfrusna fingrar.

    Och bilden..hög klass som vanligt. Inne och suddar i ”hur 17 gör han” kategorin. Inspirerande och vacker.

    • jukkalausmaa skriver:

      Tackar Jonas,
      Det är inga konstigheter med hur jag gör. Det handlar mest om lämplig förgrund och bakgrund och att vänta på fågeln. Vilket kan ta sin tid… Men vid en matning så blir väntan rimlig.
      /Jukka

  • Jörgen Schön skriver:

    Vad härligt med en värmestuga i jackficka, något man kanske ska investera i med tanke på rådande vinterväder. Bilden är ju helt underbar med tofsmesen som poserar stolt i vinterkylan…kan inte vara lätt att vara småfågel just nu – ett naturens under att dom klarar rekordkylan!!

    Mvh, Jörgen

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Jörgen,
      Jag kan rekommendera denna pryl för att hålla avtryckarfinger igång. Vi har nog inte lika kallt hos oss som ni har och fåglarna vid min matning verkar vid gott mod än så länge. Som tack för sina insatser för mitt fotograferande kommer jag att fortsätta ge dom mat hela vintern. Det är väl värt den tiden det tar.
      /Jukka

  • MarieK skriver:

    Kaxig figur med skön uppsyn – snyggt : ))) Värmaren får nog kollas upp. Vi har -22 nu och kallare ska det visst bli.

  • Christer K skriver:

    Låter lovande, får nog göra en sen önskan till tomten om en Zippo handvärmare😉
    Aktionstiden verkar mycket bättre än Claes Olssons värmepåsar samt att den är återanvändbar…
    Vart beställde du din/dina??

    Härlig bild på denna lilla charmiga fågel, fint placerad i bild, snyggt hur den träder fram ur den softa bakgrunden/förgrunden. Mycket fin textur i bakgrunden och allteftersom jag tittar på bilden så framträder det fler av skogens men mera dolda väsen och varelser som gömmer sig i bakgrundens textur och skuggor… En riktigt fin bild med fin stämmning och känsla från den nu bistert kyliga vinterskogen.

    Mvh Christer K

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Christer,
      Jag beställde på coolstuff.se. Men de finns på fler ställen, det är bara bara att googla.
      Som så ofta kan du på ett sätt jag uppskattar sätta ord till mina bilder. Varelserna du ser såg jag ju inte när jag tog bilden, men nu ser jag några av dem. Skall försöka titta mer noggrannt efter dem nästa gång jag fotograferar. För de finns ju därute.🙂
      /Jukka

  • isak bergwall skriver:

    vad bra att du hittat en bra lösning! Och vilken bild. Detta är nog den finaste småfågel bild jag sett! Ryssluvan av!

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Isak,
      Jo detta funkar bra. Passar nog också utmärkt för landskapsfotografer som är ute i kyliga fjällmiljöer.🙂
      Tack så mycket för dina fina ord om bilden, de uppskattas.
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Det funkarJukkas Blogg.

Meta

