Jag fortsätter

28 november 2010 § 25 kommentarer

… på temat tofsmes. Det börjar bli lite fart vid matningen men bilderna låter vänta på sig. Lite för mycket av mitt fokus går åt till att hålla fingrarna varma snarare än att få bilderna skarpa. Vilket märks i bilden nedan. Förra vintern var det fötterna som var största problemet. Efter ett par timmar domnade de bort. Detta är dock inget problem längre eftersom jag köpt kängor som är klassade för -74 C.  

Ha en trevlig söndagskväll!🙂

Tofsmes (Risveden, 27 november 2010)
D700, 400mm, f/5.6, 1/320s

§ 25 svar till Jag fortsätter

  • Henrik skriver:

    Suddmesen kommer🙂. Nyfiken på vad du har för kängor, är på jakt efter varma skor.

    /Henrik

  • jukkalausmaa skriver:

    Hej Henrik! Jag har mailat dig om kängorna.
    /Jukka

  • Johannes Glännman skriver:

    Det var en suddig stackare, men så blir det ju när det går undan🙂

    Du vet väl om att det finns tumvantar med batterivärme😉

    mvh // johannes

  • Tommy Vikars skriver:

    Det kniper lite i huden jo. Man e så ovan då det kom snabbt.

    Du borde skaffa en sån där handvärmare man klämmer på. Nån skum process startar å du får värme ur gelepåsen. Fick en sån förra julen men har aldrig testat den🙂

    Gillar bilden skarpt! Tycker om att du låter skärpesnacket vara, nästan åtm!🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Gelepåse har jag funderat på. Men jag skall testa en annan grej, Zippo handvärmare. Fungerar med flamlös förbränning, brinner i 12 timmar och lär vara så varm att man måste ha den i en fleece-påse. Lät precis som det jag behöver så jag har beställt en. Återkommer med testrapport.🙂
      Skärpan är ett känsligt ämne för många fotografer och där tycker jag nog ungefär som du.
      /Jukka

  • Thorsten skriver:

    Njutbar … en fin rörelse ! Ha de´ Thorsten

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Förr fanns handvärmare där man tände en stav som sedan fick ligga och glöda i ett fodral. Undrar om de finns kvar. Kanske finns det bättre saker idag. En vacker bild på en ”difusmes”, tycker jag.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Gunnar,
      Har kollat lite på olika sorters handvärmare. De med glödande kolstavar finns kvar, men folk tycks ha blandade erfarenheter av dem Jag beställde faktiskt en Zippo handvärmare, katalytisk förbränning (alltså ingen flamma), det lär vara sista skriket.🙂
      /Jukka

  • Christer K skriver:

    Tycker din bild funkar trots oskärpan, det ger en fartig känsla, fågeln fångad i en spännande pose. Fågeln ligger fint placerad och mycket miljö. Bilden förmedlar mer en känsla och sinnes stämmning mer än en skarp och fryst artbild. Förr hade jag nog avfärdat denna pga skärpan. Men ju mer jag fotograferar och försöker utveckla mig så förändras mitt bildseende och då ser jag mer till andra kvalitéer. Det blir så mycket mer än att kravet bara är färglatt och skarpt.
    Men det är en fin linje mellan vad som funkar att vara oskarpt eller inte…
    Men denna tycker jag funkar iaf för mig…

    /Christer K

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Christer,
      Att du ser bortom det uppenbara och första intrycket förvånar mig inte. Många tänker nog i första hand på att fågeln är oskarp. Men hur ofta ser man egentligen en flygande tofsmes skarpt? Jag tror aldrig jag sett en, de susar förbi som en mer eller mindre suddig gråvitsvart rörelse. Precis som du tycker jag att det finns en fin gräns mellan vad som funkar oskarpt eller inte. Sedan är det ju också så att det finns annat i bilden än en suddig tofsmes. För mig är helheten det viktiga i denna bilden.
      Tack för dina rader som jag uppskattar.🙂
      /Jukka

  • Peter Jonsson skriver:

    Funkar hur bra som helst det här man ser att det är en tofsmes och känslan går inte av för hackor🙂

    /PJ

  • naturbilden skriver:

    Skön vintrig känsla! Ovanligt vit bild för att vara från din kamera tror jag, inte samma skogssignatur som man är mer van vid😉 Jag är just nu lite avundsjuk på alla som har så fina besök vid sina matningar, min verkar inte locka några fåglar alls. Jag får anmäla mig på kurs hos dig eller så får du börja hyra ut ”gömsle”🙂

    /Anna

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Anna,
      Jag råkade överexponera ett par steg…😉 Du får gärna hänga med någon gång. Men låt oss vänta några veckor tills det blir bättre fart på matningen.
      /Jukka

  • Isak Bergwall skriver:

    Tycker bilden var fin! fågeln smälter in fint i bakgrunden!

    Jag kan rekommendera att grunda med en sånhär vante:
    http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ICEBREAKERGLOVELINER
    Om det är jättekallt kan man alltid mellanlagra med en:
    http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ICEBREAKERGLOVE320
    och sen en vindtät tumvante utanpå🙂

    Den översta är såpass tunn så man lätt kan manövrera kameran och inga problem att ha den under ett par vanliga handskar. Ett tips🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Isak,
      Tack för tipsen. Som gammal bergsfantast så har jag varma prylar redan. Men de räcker inte till när jag står stilla i flera timmar och hanterar kameran. Beror väl på att jag snusar, vilket försämrar blodcirkulationen. Att sluta snusa är naturligtvis inget alternativ i dagsläget, så jag skall pröva med extern värmekälla.🙂

      http://www.zippo.com/Products/handWarmer.aspx?bhcp=1

      /Jukka

      • Isak Bergwall skriver:

        Hehe jag förstår det🙂

        Oj öppen låga i en vante? verkar farligt🙂

        Finns ju kemikaliska alternativ också om man vill det, i påsform. Det finns ju batteridrivna värmestrumpor så det kanske finns som vante också. Men en öppen låga värmer nog bäst.

  • Christer K skriver:

    Har själv problem med händer och fötter men varken snusar eller röker, så jag tror att frysa om dessa kroppsdelar handlar mer om genetik. Sen kan ju visserligen rökning och snusning ha viss negativ effekt. Inte så att jag försvarar att man skall röka eller snusa, ja ja strunt samma.
    Har snappat upp fina tips om att hålla händerna varma🙂
    Har liknade vantar men inte i ull… bra tips!! ull ska vara bra.
    Förra vintern körde jag med värme påsar från Claes Ohlsson, funkade bra. Höll dock inte värmen allt för länge, så Zippo grejen verkar intressant.
    Har du hittat återförsäljare i sverige??? intresserad av en rapport hur denna grej verkar.
    Funderar nu på handskar från Naturkompaniet http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=101972
    Hade liknande förra vintern (men de var inte vattentäta)i kombination med handvärmar påsarna som jag stoppade in i handskarna, lite klumpigt känns det. Men efter ett tag så lärde jag mig att manövrera kameran hjälpligt. Men hellre det än att frysa så det värker i händerna🙂
    Ha de så gott i kylan😉
    /Christer K

  • jukkalausmaa skriver:

    Tack för tips och idéer Christer och Isak,
    Uppenbarligen är detta ett problem för många. Just nu använder jag ett par syntetfodrade handskar, och utanpå dessa ytterligare en tjockt fodrad tumvante. Tumvanten åker av och på på avtryckarhanden, på höger sitter båda på samtidigt (kan fokusera trots att det är ganska klumpigt). Det funkar bra, men efter några timmar är avtryckarhandens fingrar ganska stumma, därav behovet av extern värmekälla.

    Isak: Det fina i kråksången är att Zippovärmaren fungerar med katalytiskt (flamlös) förbränning. Går att köpa på flera ställen på nätet (Googla ”Zippo handvärmare”).

    Men kameran i sig är ju en stor del av problemet. Om huset är av metall suger det snabbt ut värmen från fingarna även om dessa ligger i en handske. Jag tror att det skulle hjälpa en hel del att också ”fodra” kameran, exempelvis genom att fästa på skumplast på de ställen man håller i kameran. Men detta är jag inte riktigt beredd att göra med min fina Nikon.🙂

    /Jukka

  • Leovi skriver:

    A beautiful and evocative abstract

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Jag fortsätterJukkas Blogg.

Meta

