Naturfotografens fredagskväll

26 november 2010 § 16 kommentarer

Slirar fram på den hala skogsvägen och hoppas att jag inte skall få möte. Undrar om det går att ställa bilen någonstans? Aaah, där har dom plogat upp en ficka. Backar in. På med vinterkängor, mössa, vantar, ryggsäck och pannlampa. Det är kolsvart, några stjärnor blinkar i himlen. Det enda som hörs är vindens sus. Går utmed vägen och kikar. Var var det jag skulle gå in? Chansar på ett ställe, korsar bäcken och ger mig in bland snötyngda granar. Pulsar fram i knähög snö. Irrar runt en halvtimme, upptäcker rådjurspår, följer dem över stockar och under granar ett tag tills jag tror mig känna igen platsen. Men det är inte rätt. Pulsar vidare en stund. Till slut känner jag igen mig. Fyller på den halvfulla fröautomaten , lägger en stor talgboll i hållaren och placerar ut nötter på strategiska platser. Står sedan och tar in stillheten en god stund innan jag pulsar tillbaka i mina fotspår. Tänker att imorgon kommer det bli lättare att gå. Slirar hemåt på den hala skogsvägen utan missöden. Imorgon blir det tidig uppstigning, ser verkligen fram mot det.🙂

Bilden är från en annan kall och snöig dag förra vintern.

Tofsmes i vinterskog (Risveden, 13 februari 2010)
D700, 350mm, f/5.6, 1/200s

§ 16 svar till Naturfotografens fredagskväll

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Naturfotografens fredagskvällJukkas Blogg.

Meta

