Vinterskog

20 november 2010 § 2 kommentarer

Ja nu är vintern här, den kom oväntat tidigt i år. För min del hade det gärna fått vara grönt i skogen en månad till. Jag gillar förvisso snön, men känner mig inte riktigt mätt på det dunkla gröna ännu. Troligen försvinner snön ganska snabbt igen, som det brukar göra på våra breddgrader. Jag tog en sväng till matningen idag. Blev lite besviken när jag såg att fröautomaten fortfarande var helt full. Talgbollen var dock lite uppäten och jordnötterna försvunna. Det var helt tyst, det enda som hördes var vindens sus. Jag satte mig ned på min trefotspall och väntade. Och väntade… Efter drygt en timme hördes de svaga pipande ljuden jag väntat på. Tofsmesar, svartmesar, entitor och talgoxar hoppade runt inne i granarna. Inte så många, men nu vet jag att de har hittat matningen och tror nog att det kommer att bli bra fart framöver. Det blev inga fågelbilder vid matningen, jag gjorde dock lite tester på olika positioner och bakgrunder och det ser lovande ut. På väg tillbaka till bilen medan mörkret började falla stötte jag på hackspetten. Den var artig nog att hålla sig på plats länge nog för att jag skulle ställa ner stativet och ta några bilder. 

Ha en trevlig lördagskväll!🙂

Större hackspett (Risveden, 20 november 2010)
D700, 400mm, f/5, 1/25s

§ 2 svar till Vinterskog

  • Peter Jonsson skriver:

    Jag håller med dig, det hade gärna fått varit barmark ett tag till, snön kom alldeles för tidigt även här. Personligen ser jag gärna att det finns snö, från Julafton till trettondagen vill säga😉
    Matningen låter ju lovande, man kan vänta sig en hel del bra fågelbilder snart då🙂 Bra bild på spetten

    /PJ

  • jukkalausmaa skriver:

    Hej Peter, Jag tycker precis som du när det gäller snön.🙂
    /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande VinterskogJukkas Blogg.

Meta

