Ur arkivet

26 oktober 2010 § 11 kommentarer

Tre porträtt av ekar som står i Risvedenskogarna och lyser med sina mossklädda grenar. Jag minns mycket väl när jag tog dessa bilder en disig vinterdag för ett par år sedan. Jag hade gått runt flera timmar i den dunkla och risiga skogen och hamnat i någon sorts meditativt tillstånd. Hoppas det kommer fler sådana dagar denna vinter. 🙂

Ekporträtt I (Risveden, 20 januari 2008)
D200, 70mm, dubbelexponering

Ekporträtt II (Risveden, 20 januari 2008)
D200, 70mm, f/16, dubbelexponering

Ekporträtt III (Risveden, 20 januari 2008)
D200, f/14, multiexponering vid olika brännvidder

§ 11 svar till Ur arkivet

  • Niklas Virsén skriver:

    Härliga murriga skogbilder på ekarna!

    /Niklas

  • Kalle skriver:

    Får återkomma med kommentar senare. Just nu är jag så tagen av bilderna, måste få betrakta och njuta.
    /Christer K

  • Johannes Glännman skriver:

    Skogsekar är aldrig lätta att få på bild. Till skillnad mot de stora fina ekarna som står ensamma ute på åkrar så är ekarna inne i skogen oftast väldigt trollska, men ack så svåra att få på bild…

    Jag tycker du lyckats bra att förmedla känslorna. Speciellt gillar jag den första bilden där den verkligen poppar fram bland grangrenarna precis som i verkligenheten..

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Visst är det så att ekarna i skogen skiljer sig från de i hagarna. Den här vintern upptäckte jag ekarna i skogen och spenderade många timmar med att leta efter dem. Här massor med bilder på dem, men speciellt minns jag denna första gången jag fotograferade dem.
      /Jukka

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Härliga trolska bilder. Själv tillhör jag de som inte måste ha snö på vintern, även om det är trevligt om finns snö någon gång under vintern. Då det inte är snö kan man göra som du har gjort. Att smyga om kring i disiga skogar där mossan lyser grönt.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Jag tycker likadant som du Gunnar. Snö i all ära, men skall man fotografera skog går inget upp mot en disig grå vinterdag utan snötäcke.
      Tack för dina rader.🙂
      /Jukka

  • msunphotography skriver:

    Första bilden ska du vara riktig nöjd med! Bra jobbat.

  • Kalle skriver:

    Härligt levande bilder, Fylld av rörelse och dynamik. Bilderna känns levande, fyllda av mycket mystik, trollskog, övernaturligt. Sköna mustiga ”skogig” färger ett mjukt och fint ljus som skänker en skön känsla till bilderna och verkligen ger färgerna att komma till sin fulla rätt.
    Motiv, komposition, teknik allt samspelar på ett mycket bra sätt, skönt ögongodis att verkligen njuta av.

    /Christer K

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Ur arkivetJukkas Blogg.

Meta

