Ur arkivet

12 oktober 2010 § 17 kommentarer

Börjar så smått ställa in mig på småfågelfoto och matning. Har börjat leta efter bra ställe att ha matningen på men ännu inte riktigt hittat vad jag söker. För mig är det viktigt att den ligger djupt inne i skogen. Ljus och omgivningar skall också stämma. Sedan är det ju bra om det finns fåglar också…

Bilden är från mitt första ställe i Risveden, vintern 2008-2009. En frostig morgon sipprade morgonljuset genom luckorna i grenverket och belyste den avbrutna stammen.

Vinterljus (Risveden, 21 december 2008)
D200, 360mm, f/4, 1/45s

§ 17 svar till Ur arkivet

  • Henrik skriver:

    Ska oxå dra igång fågelmatningen nu, börjar ju bli kallt och våra vänner behöver hjälp. Riktigt skön bild!

    /Henrik

  • Gunnar Eriksson skriver:

    En mycket vacker och stämningsfull bild du fick till där. Själv försöker jag komma ihåg att ”tappa” ett äpple eller två när jag ser koltrastar vintertid när jag är ute på mina fotorundor. Inte för jag ägnar mig åt fågelfotografering, men jag vill gärna höra koltrastens sång på våren. Jag tappar dock inte äpplena på samma ställe, så jag vänjer fåglarna att det finns mat på en viss plats.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Jag tänkte också så för ett par år sedan, jag menar det där med fågelfotografering. Men när man väl börjat med det så är man fast. Kanske fastnar du också för det tids nog. Men visst skulle jag mycket väl kunna nöja mig med koltrasten sång också.🙂
      /Jukka

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Jag drog igång min gamla matning i förrgår igen… Lite senare än i fjol, men ja, nu är jag igång i alla fall… I fjol tog jag knappt några bilder alls därifrån – vart ganska mätt på fågelbilder då, men nu är jag lite mer sugen och laddad…🙂

    Henke🙂

  • Niklas skriver:

    Trevligt, ja, jag får fundera på om jag ska göra det också🙂 Läcker bild förövrigt!

    /Niklas

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Niklas.
      Tycker du skall testa. Men tänk på att det är lite av ett åtagande man gör, eftersom fåglarna vänjer sig vid maten och man därför bör hålla på vintern igenom. Men det är det väl värt tycker jag.
      /Jukka

  • naturbilden skriver:

    Funderade själv på att starta matningen i trädgården idag. Känns som de kalla nätterna gör att det kan behövas. Tyvärr är miljön för fotografering i förortsvillaträdgård inte den roligaste. Med någon snygg sittpinne kan det möjligen bli ett och annat porträtt. Försökte förra året att hitta någon vettig matningsplats i skogen. Men att hitta en plats är enklare tänkt än gjort och sen är frågan om någon slags större matare får hänga kvar i en tätortsnära skog. Gömsle vågar jag inte lämna. Funderar på om det räcker med påsgömslet som är enkelt att ta med. Hur väl måste man dölja sig? Måste gömslet vara stationärt så att fåglarna vänjer sig? Finns det någon smart konstruktion av matare som inte behöver fyllas på så ofta och som helst inte är stöldbegärlig? Man borde nog spana in grynings- och kvällsljuset på platsen. Kom gärna med fler tips.
    En trevlig ”lockfågel” du bjuder på ur arkivet!

    /Anna

    • Jukka Lausmaa skriver:

      Hej Anna,
      De flesta småfåglarna vänjer sig snart vid din närvaro. Förutom nötskrikor förståss, som är notoriskt skygga. Så gömsle behövs inte, själv använde endast undantagsvis gömsle vid förra vinterns matningar. Dessutom är man ju ganska låst vad gäller bakgrunder och förgrunder om man använder gömsle. Bra idé att kolla in ljusförhållanden, men på vintern är ju ljuset bra större delen av tiden det går att fotografera. När det gäller påfyllning så kräver det en del tid. Jag använder små matare, knappt en liter, de räcker några dagar. Så jag brukade fylla på under helgerna och minst en gång mitt i veckan. Drygar sedan ut med stora talgbollar som räcker ganska länge. Jag tror dessutom att det inte är helt fel att maten tar slut då och då, bara det inte går för långt mellan påfyllningarna. Eftersom jag håller till i skogen har jag inte problem med tjuvar. Förutom ekorrarna då, som kan bära iväg både matare och hela talgbollar inklusive hållare.🙂
      Hälsningar / Jukka

  • Marie Gustafsson skriver:

    Låter intressant med fågelmatning… Jag har haft lite funderingar här åxå… men har inte hittat något bra ställe än. Underbar bild du bjuder på!
    /Marie

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Marie! Tycker absolut du skall testa med matning. Och ha ingen brådska med att välja plats, det lönar sig att lägga ner tid på att leta efter något bra.
      /Jukka

  • Mats Andersson skriver:

    Lysande. Har sagt det förut – dina fågelbilder i skogen håller världsklass. Hur bra som helst.

    /Mats

  • Johannes Glännman skriver:

    Det blev inte mycket till fågelmatning för min del förra året men idag så hämtade jag i alla fall hem de matautomater jag hängde upp i skogen då.. Denna vinter blir det inte matning så långt bort. Har tänkt ha en matning i systers trädgård bara för det är roligt och eventuellt vid deras sommarstuga i skogen. Hunneberg blir för långt att åka tycker jag då fåglarna äter slut… Men roligt att mata fåglar är det och man känner sig allt bra snäll mot de söta små liven🙂

    Din bild minns jag mycket väl. Du hade väl den på en av NFF´s utställningar ? Riktigt fin är den och en riktig inspiration till att prova på det där nya…

    Ha en riktig fin helg Jukka… Du kommer väl och fikar i Vårgårda ?

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johannes!
      Det är nog klokt att har matningen hyfsat nära, förutsatt att fåglarna finns där och miljön funkar. Har faktiskt själv funderat på att ha en i skogen i närheten(gångavstånd), men oroar mig lite för att man inte skall få ha den i fred. Får se hur jag gör… När det gäller Vårgårda har jag inte bestämt mig ännu. Om jag åker upp så blir det på lördagen och givetvis följer jag med och fikar i så fall.🙂
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Ur arkivetJukkas Blogg.

Meta

