Utskrift

07 oktober 2010 § 24 kommentarer

Det senaste året har min 3-4 år gamla A4 skrivare börjat krångla alltmer, vilket innebär att jag knappast skrivit ut en enda bild i år. Har saknat känslan att hålla den färdiga bilden i handen, det är ju den som är slutresultatet för mig. Idag bestämde jag mig till slut att investera i en ny skrivare. Det blev en Epson R2880, A3 format och pigmentbläck med lång ljusbeständighet. Efter lite provutskrifter på små papper skrev jag ut nedanstående bild i A3+. Resultatet uppfyllde mina högt ställda förväntningar. Ser nu fram mot att printa lite svartvita bilder också, det lär bli väldigt bra svartvita utskrifter med den här skrivaren. Några bilder kommer nog upp på väggen, både här hemma och i mitt nya fina kontor på jobbet.🙂

Höstdröm (Göljån, Fulufjäll, 23 september 2010)

§ 24 svar till Utskrift

  • Thorsten skriver:

    En riktigt läcker bild Jukka ! Lycka till med din nya skrivare ;-))) Ha de´ Thorsten

  • Dalåker skriver:

    Tycker du gjort ett klokt beslut beträffande skrivaren. Köpte en i våras och är helnöjd med utskriften förutom bläckkostnaden.
    Lycka till!
    P.S skön bild!
    Håkan

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Ja, bilder ska inte ligga och damma till på hårddisken utan ska fram där man ser dom. Att byta ut sina bilder då och då för att få lite omväxling. Det är en riktigt fin höstbild du fick till. Själv hoppas jag på lite fint höstväder i helgen och förhoppningsvis lite höstmotiv.

    /Gunnar

  • Johannes Glännman skriver:

    Visst är det så att när man håller en bild i handen utskriven på ett papper så blir man ganska mallig… I alla fall jag🙂

    Jag har en liten enkel A4-skrivare men den använder jag inte så jätteofta även om den skriver ut helt godkända bilder om man sätter i ett fint fotopapper.. Jag funderar dock på att skriva ut 10×15 bilder med den för det går och sen köpa ett fotoalbum där jag kan samla de bilder jag blir mest nöjd med..

    Har ju alltid använt Crimson förut men efter att ha fått 3 av 10 bilder så som jag vill ha dom så testade jag nyss Proprint när jag skulle skriva ut en av några bilder som ska upp på pappas jobb och resultatet blev strålande.. Bara hoppas att det fortsätter så..

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Jag har också fått några från Crimson som jag inte var nöjd med. Ett av skälen till att jag köpte skrivaren var att jag tröttnat på att chansa, med egen skrivare kan man ju skaffa sig full kontroll över resultatet.
      /Jukka

  • Niklas skriver:

    Kul Jukka! Hoppas den gör sitt jobb framöver.🙂

    /Niklas

  • Henrik skriver:

    Läcker bild! En skrivare skulle man ha ..mycket man vill ha🙂 Mycket nöje med nya skrivaren.

    /Henrik

  • naturbilden skriver:

    Har ”alla” varit i Grövelsjön eller på Fulufjället max en vecka före mig?😉
    Kul med ny skrivare. Har också en Epson och har fastnat för deras Fine art velvet -konstpapper. Du får gärna tipsa om du hittar några favoritpapper!
    Bilden är verkligen som en höstdröm i både färger och stämning.

    /Anna

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Anna,
      Jag var däruppe på en kortsemester, tyvärr regnade den bort. Tackar för tipset på papper. Kan redan nu tipsa om ett papper jag gillade med den förra skrivaren: Tetenals Akvarellpapper, som har en fin struktur. Finns att testa i ett Fine Art provset som man kan köpa på Scandinavian Photo. Återkommer om jag hittar andra kuliga papperssorter.
      /Jukka
      /Jukka

  • Tomas Eriksson skriver:

    Fantastiskt fin bild detta Jukka🙂. Och visst är det kul med en bra skrivare, jag använder själv en Epson A3+ skrivare sedan ett par år och det är något visst med att hålla en bild utskriven på exempelvis Permajet Photo Art Pearl i sin hand.

    Trycket i svärtan, dofterna från pappret och bläcket samt detaljerna som du aldrig kan återge på webben gör investeringen värd varenda krona.

    Ha det bra🙂

    /Tomas

  • Tommy Vikars skriver:

    Funderar på att göra en del utskrifter det är ett tag sen nu. Det är säkert bra och roligt att kunna göra det med en skrivare. Skulle vara intressant att se skillnaden mot en bild utkörd på ett labb. Funderar på proprint men priset är ju nästan dubbelt mot crimsons. Inget att klaga på hos crimson men många skryter ju med proprint.

    Nu blev jag sugen på en skrivare:)

    Bra bild!

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Tommy,
      Kvaliteten jämfört med ett fotolab kan jag inte uttala mig om ännu. Det här med att skriva ut är ju ett hantverk i sig, en del inställningar behöver göras rätt för att det skall bli optimalt. Jag har haft några dåliga erfarenheter med utskrifter från fotolab. Med egen skrivare har man full kontroll, finns ingen annan att skylla på om det inte blir bra.
      /Jukka

  • naturbilden skriver:

    Detta var en vacker höstbild! Förstår att du valde den att testa skrivaren med.
    🙂 Lasse

  • Mats Andersson skriver:

    Använder också en Epson🙂
    – blir riktigt bra. Framförallt gillar jag det matta papperet.

    Din bild är som ett konstverk.

    /Mats

  • christer k skriver:

    Förstår att du blir nöjd med en sån skön höstbild. Kaos men ändå inte, härliga ”höstiga” färger både skrikande och återhållsamma, den härliga förgrunden är mycket välgörande skönt soft och leder blicken in i bilden. Har själv en Epson som jag till slut blev nöjd med efter att ha fått icc profil från ett företag som jag inte kommerihåg namnet på,men sen dess super nöjd. Men min börjar bli till åren… men så länge den levererar så🙂

    /Christer K

  • jukkalausmaa skriver:

    Hej Christer!
    Färgerna var en viktig tanke med bilden där jag satt i regnet vid Göljåns strand. Rattade upp färgmättnad och kontrast några extra snäpp. Det där med icc-profiler kommer jag att behöva hålla koll på. Det kom ett antal med skrivaren och jag har ännu bara haft tillfälle att testa den för blankt papper vilken funkade helt OK.
    /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande UtskriftJukkas Blogg.

Meta

