På hygget igen

02 oktober 2010 § 20 kommentarer

Besökte mitt favorithygge i Risveden. Det där som dovviltet brukar gå och beta i. Efter en jobbig arbetsvecka var det segt att gå upp i morse, men jag hann i alla fall fram i god tid innan soluppgången. Dovhjortarna var redan på plats när jag kom dit. Jag smög upp och satte mig på ett krön, väntade och tittade på dem medan de kom allt närmare. Snart var några av dem alldeles intill mig, däribland två grabbar med stiliga horn. Det var trevligt att sitta där och studera dem. De har roliga pipande läten för sig. Det blev bara ett fåtal bilder denna gången, ville inte smattra på, dessutom gick de med huvudena i maten mesta tiden.

Som synes i första bilden blev den första grabben jag fotograferade inte så glad, utan valde att blunda och skaka nekande med huvudet. När det sedan började blåsa fick en av dem vittring på mig och rusade iväg. Resten av gänget följde efter. Det var då panoreringsbilden blev till.

Efter att ha suttit kvar en stund gick jag en runda. Jag hade siktat in mig på en äng där jag tidigare sett både rådjur och dovvilt. Intill ängen rinner en fin liten bäck som fungerar som bra ljudkamouflage när man smyger fram genom skogen mot ängen. Men innan jag kommit fram ser jag en stor fågel lyfta från ett träd på andra sidan ängen och flyga rakt mot mig. Jag ser snart att det är en häger. Den landar vid bäcken, på ett avstånd mindre än 10 m. Jag står blickstilla med stativet i famnen, eftersom jag vet att vid minsta rörelse så sticker hägern. Jag fortsätter stå blickstilla, hägern glor på mig, minuterna går och jag funderar på vad jag skall göra. Jag hoppas att hägern skall fokusera sig på födosök men den fortsätter glo på mig. Oändligt långsamt försöker jag till slut ställa ned stativet, men kommer bara halvvägs innan Hasse häger beslutar sig för att dra. Nåja, inget att gräma sig för. Förra sommaren ägnade jag tre tidiga morgnar för att få mina första bilder på häger.

Över och runt hygget är det ganska tät trafik av fåglar. Inspirerad av Henrik Randéns ”närgångna” sparvuggleporträtt, bestämde jag mig för att göra något liknande. Det blev några varianter på korp och nötskrika, varav jag valde nötskrikan (tror jag) i tredje bilden.

Jag avslutade denna förhållandevis korta tur vid ytterligare en äng. Fann stort skäggigt ansikte som var mycket väl kamouflerat av höstfärgade löv. Eller kanske är det bara jag som ser det i den fjärde bilden?

Ha en trevlig lördag.🙂

Fotografering undanbedes! (Risveden, 2 oktober 2010)

På språng (Risveden, 2 oktober 2010)

Nötskrikan (Risveden, 2 oktober 2010)
(SV-konvertering och korn i Capture NX2)

Skäggig i lövcamo (Risveden, 2 oktober 2010)

§ 20 svar till På hygget igen

  • Henrik skriver:

    Sköna bilder ..men jag tycker nog skrikan tar lite väl mycket plats i bilden😉

    Ha det!
    Henrik

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Trevlig läsning och trevliga bilder – som vanligt…🙂
    Jag förstår varför du blev inspirerad av min namne och ni har båda tagit riktigt tighta artporträtt, men bättre kan ni killar…😉

    Henke🙂

  • Johannes Glännman skriver:

    Vad roligt att du kom djuren så nära och man förstår ju faktiskt att han skakade på huvudet. Jag hade inte heller velat bli fotograferat gå omkring på ett hygge ätandes min frukost🙂 Man måste ju mentalt förbereda sig på sådant🙂

    Snyggt artporträtt du gjort. Man riktigt ser ju hur den sträcker ut tungan..🙂 Nädå, även om man inte gör det så blev bilden bra för känslan finns där. Något som brukar saknas vid artporträtt..

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Ja det var en trevlig upplevelse. Så här nära har jag inte haft dem tidigare. Man blir ju tveksam till att fotografera då, vill ju inte skrämma dem, dessutom brukar det inte bli så intressanta bilder.
      /Jukka

  • Niklas skriver:

    Bra bilder alla tre. Har varit borta ett tag (flytt, studier, jobb, planering för naturfotokurs m.m.) – Men nu börjar det lätta lite.🙂

    /Niklas

  • Steffe skriver:

    Trevlig läsning och härliga bilder…första bilden lite extra…härligt face!

    Steffe

  • naturbilden skriver:

    Närgångna upplevelser med hjortarna! Jag fastnar lite extra för skrikan som är så läcker i sin biroll i din fina s/v bild.

    /Anna

  • Magnus Persson skriver:

    helt underbara bilder, förstår att han skakade på huvudet…neeeeej inte en fotograf till🙂

  • Mats Andersson skriver:

    Underbart porträtt trots stängda ögon🙂 Bilden sticker ut! Snyggt.
    – övriga är också riktigt fina.

    /Mats

  • Lars U skriver:

    Oerhört vackra och personliga bilder som vanligt. Man blir aldrig trött på att titta in här. Gillar faktiskt den sista bilden allra bäst men alla är mycket bra.
    //Lars U.

  • christer K skriver:

    Härlig text med mycket inlevelse som ackompanjeras av stilfulla bilder. Och som tack vare texten får mer värde än ”bara” njutbara bilder det blir en dimension till, till dem…
    Fastnar mycket för stämmningen i Nötskrike bilden. Det som sätter sig är det ”råa” i bilden de magiska slöjorna som strålar ut mellan träden de mörka molnen som igentligen är några av skogens väsen som ger sig tillkänna. Så har vi även de som håller sig mer i det fördolda bland granstammarna. Och tillsist fågeln i sitt rätta elemnt och miljö, i den magiska, mystiska skogen.
    De övriga bilderna är ju också härligt ögongodis som får mig att bara vilja se mer… Men som sagt Nötskrike bilden träffade mitt innre🙂

    Christer K

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Christer,
      När du säger det, så ser jag nu att de mörka slöjorna i himlen måste vara någon sorts väsen. Tack för att du fick mig att se dessa. Och tack för dina vänliga rader som jag alltid uppskattar.
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande På hygget igenJukkas Blogg.

Meta

