Skogen vid fjällets fot

25 september 2010 § 22 kommentarer

Min skogstripp gick till Fulufjället. Jag har hört mycket om detta ställe och dess fantastiska gammelskogar och djurliv. Tyvärr blev turen kortare än planerat. Ett intensivt regnväder parkerade sig i norra Dalarna under torsdagkvällen och skulle  enligt prognosen stanna till lördag eftermiddag. Visserligen har jag inget emot regn, men två dygn blir i mesta laget om man ligger i tält. Så jag drog hem redan igår. Tur var väl det, eftersom vattenståndet i Göljån hade hunnit stiga rejält. Hade jag väntat ytterligare hade jag riskerat en mycket jobbig omväg för att komma tillbaks till bilen.

Jag fick i alla fall ett par dagar i denna fantastiska natur. På lägre höjd vidsträckta myrar som lyste gult och utmed vattendragen lummig skog med lavbehängda granar. Lite högre upp blockterrängen med intensiva röda färger som lyste mot renlaven där de gamla tallarna och torrakorna stod utspridda. Och ännu längre upp mot fjällsidan björkarna med sina förvridna stammar och grenverk. Det var så vackert att jag nästan glömde fotografera…

Redan efter en halvtimme så jag min första lavskrika. En trevlig första bekantskap med denna tysta och nyfikna fågel. Tjädrar såg jag fler än jag ser på ett helt år i Risveden. På myren en bit från tältet puttrade orrarna på morgnarna. Älgspår fanns det gott om och utgrävda myrstackar och högar av spillning fylld med bär vittnade om att björnen bodde i skogen vid foten av berget. Några bilder på fåglar och djur fick jag inte med mig hem, men det hade jag inte förväntat mig heller vid detta första besök. För flera besök till norra Dalarna blir det definivt.🙂

Jag lägger upp fyra bilder. Den första på en ensam rönn som lyste rött på fjällsluttningen. Jag var bara tvungen att gå upp och besöka den. Vid myren därnere kunde jag se mitt tält som en liten röd prick, men just i denna bilden syns det inte. Den andra bilden är ett försök att visa fjällbjörkarnas kaotiska växtmönster vilket jag fann fascinerande. Bild tre är från björnens skog där ormbunkarna lyste bland lavbehängda granar. Bild fyra är en multiexponering och och sammanfattar några av mina intryck; höstfärger och ståtliga granar.

Nu skall jag torka grejer. Ha en trevlig helg🙂

På fjällsluttningen (Fulufjäll, 23 september 2010)

Fjällbjörkar (Fulufjäll, 23 september 2010)

I björnens skog (Fulufjäll, 23 september 2010)

Fulufjällsdröm (Göljån, 23 september 2010)

§ 22 svar till Skogen vid fjällets fot

  • Åke skriver:

    Synd att det blev en kortare tripp än beräknat. Här har regnet öst ner hela dan så jag håller mig inne i värmen. Det verkar som du haft det riktigt trevligt där ute trots regnet. Bilderna ger berättelsen en helt annan dimension! Läckert och härligt på samma gång.🙂

  • Johannes Glännman skriver:

    Jasså var det dit du for. Det var inte dåligt och inte har du avslöjat tidigare🙂 Tältat minsann, det är rätt fast hyra stuga är bekvämt🙂 Vart på, eller nedanför Fulufjället befann du dig ? Känner inte riktigt igen utsikten faktiskt men jag har ju bara varit där två gånger🙂

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johannes,
      Destinationen bestämde jag samma morgon jag åkte. Norge, Tiveden och Tresticklan var också på tapeten, men jag föll för Fulufjäll, trots att det är lite långt att köra. Visst är stuga bekvämt, men i tältet kommer man mycket närmare naturen tycker jag. Men med tanke på hur vädret utvecklade sig hade det kanske varit smartare att hyra en stuga. (Då hade jag nog fortfarande varit kvar däruppe.) Jag tog mig mig in i nationalparken vid Göljån, på öster sida någon mil söder om Njupeskär.
      /Jukka

  • Lars U skriver:

    Väldigt vackra landskapsbilder. Synd att du inte kunde vara kvar där längre. Den sista bilden är fantastiskt fin!
    //Lars U.

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Att fjällvandra har varit min högsta önskan sen yngre tonåren då jag och lillebrorsan började prata om det… Nu, nästan 30 år senare så har jag fortfarande inte kommit iväg till fjälls – japp, tummen sitter hårt fast där den sitter, men jag vet inte – ska jag upp så kanske man ska göra som du – bo i tält och leva på havregrynsgröt… Det som inte dödar det härdar, säger man ju…🙂

    Läckra bilder – vansinnigt läckra bilder ! Den sista multiexponeringen var lite speciell… Jag brukar själv ofta byta objekt när jag multiexponerar, men då brukar jag försöka smyga in det andra (och det tredje) motivet så att det istället bildar en soft bakgrund och jag brukar aldrig leka fram tre separata bilder i en så här – men jag lovar – nu ska jag pröva när jag sett hur trevligt det kan bli…🙂

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tjabba…🙂
      Tycker absolut att du skall få ut tummen. Dalafjällen är nog ett bra ställe för första fjällvandringen. Inga jättestora höjdskillnader och vädret är väl så bra det kan bli i fjällen, i motsats till norska fjällen där det regnar 70-80% av tiden. Och skogarna nedanför fjället är fantastiskt fina. Så det är bara att dra iväg…🙂
      /Jukka

  • Magnus Persson skriver:

    underbra bilder och tur i oturen att du fick lämna platsen. Har inte varit i fulufjäll men planen är att åka dit någon gång

  • Mats Andersson skriver:

    Verkar som en vacker plats. Vackra bilder! Vilka färger!
    – torka upp nu🙂

  • Henrik skriver:

    Underbara höstbilder, ”I björnens skog” fastnade jag riktigt för.

    /Henrik

  • Tomas Eriksson skriver:

    Härlig text och fantastiska bilder!!! Bra jobbat (som vanligt) Jukka.

    /T

  • Tommy Vikars skriver:

    Intressant berättelse.

    Sista bilden satt som gjuten hos mig. Dom andra bra foton med.

  • Härliga bilder från fulufjället.Verkar vara en skön plats där man kommer naturen nära & att denna skog ligger nära tillhands gör ju inte saken sämre.Synd att du hade lite otur med vädret..

    /Mats-Ove

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Mats-Ove,
      Jag hann ju bara se en mycket liten del av denna nationalpark, men det jag såg var mycket fint. Och som du säger, det ligger inte så långt bort för många i Sverige. Vädret är som det är, bara att acceptera. Hade jag haft några dagar till på mig så hade jag nog stannat kvar och inväntat vädret. Men det blir fler turer dit.🙂
      /Jukka

  • Isak Bergwall skriver:

    Hej Jukka! Trevligt att se bilder från ”mina” jaktmarker🙂 Visst är fulufjäll ett helt underbart platålandskap! Och urskogen som ligger nedanför är fantastisk att vandra i. Jag har bara varit där en 3-4 gånger men då brukar jag gå upp vid naturrummet och gå slingan först till Njupeskär och sen vidare upp så man kommer över fallet och sen tillbaka till naturrummet, det är en sträcka jag verkligen kan rekommendera! och om du går lite längre (du har ju tält) så finns det en samling fantastiska sjöar uppe på platån har jag hört🙂 Höstfärgerna i fulufjället är något alldeles extra och det tycker jag du fångade riktigt fint!

    Hoppas du väljer att besöka det vackra dalarna igen!

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Isak, kul att höra av från dig.🙂
      Jag hade mina funderingar på Njupeskär, men valde till slut att ta mig in längre åt söder. Men det blir definitivt fler turer dit, säkerligen också till Njupeskär och området runt om. Och upp på fjället… Den här gången gick jag bara halvvägs upp, eftersom jag var inställd på skogen.
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Skogen vid fjällets fotJukkas Blogg.

Meta

