September

18 september 2010 § 20 kommentarer

… är nog min favoritmånad. Tog en lång skogspromenad i Risveden morse. Blött som attan, men det gillar jag för då kommer färgerna fram bättre. Höstfärgerna börjar komma ordentligt nu. Först på tur verkar fräken vara. Bilden är dubbelexponerad, med lite extra kontrast och färgmättnad inställt i kameran. Polarisationsfiltret satt också på. Allt för att färgerna skulle komma fram så som jag ville ha det. Något oväntat kom en liten skogstomte med i bilden, men kanske är det bara jag som ser den.

I septemberskogen (Risveden, 18 september 2010)

§ 20 svar till September

  • msunphotography skriver:

    September och oktober speciellt när det kommer färger är det bästa man vet. Så fort hösten är slut så längtar man till nästa höst! Vi kommer inte överleva mer än 120 höstar. Kanske 70 – 90 höstar🙂 Hur många höstar har vi kvar att passera vet vi ju inte. Det vill vi nog inte veta😉

  • Henrik skriver:

    Sjukt bra bild! total stämning och underbara färger. Tack för den inspirationen Jukka!

    Ha en bra lördag!
    Henrik

  • Gunnar skriver:

    Här är höststämningen på topp. Innan jag började fotografera mer flitigt, så tyckte jag hösten inte var något vidare. Mörkt, blött och kallt. Numera längtar jag till höstfärgerna redan i slutet av augusti. Det får bli en liten tur i helgen och se hur långt hösten har kommit.

    /Gunnar

  • Mats skriver:

    Vackert så det förslår. Fantastiska färger. Och en mycket fin känsla i hela bilden
    – ser honom🙂

    /Mats

  • Åke skriver:

    Jag tycker du fått till en spännande och fräsch bild med fin kommunikation. Tomten är riktigt läcker den oxå!🙂

  • Johannes Glännman skriver:

    Japp, september är magisk. Det är mycket på gång i naturen under september-oktober men september blir ändå favoriten eftersom den på något sätt startar hösten..

    Blöta skogar gillar vi. Det får gärna vara både fuktigt och blött och mulet när man går i skogen. Då blir färgerna sådär mustiga och fina som du fått på tex dina ormbunkar ovan… Riktigt fint..

    mvh // johannes

  • Jonas Bergqvist skriver:

    Stämningsfull bild från höstens bästa sida.
    Som vanligt med dina bilder hittar jag många saker i bakgrunden, jag vet inte om det är samma tomte som ni andra ser men han lockar ju på sin skogskossa🙂

    // J-Bq

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johan,
      Jag tror jag vet vilken tomte du menar och kossan kan jag ana också. Den hade jag inte upptäckt utan din hjälp. De är flyktiga de där figurerna i bakgrunden, ena stunden ser man dem, sedan är de borta.
      /Jukka

  • Steffe skriver:

    Tror jag ser den!! OM vi nu ser samma tomte!😉
    Härligt med färger!!
    Samma här med hösten…gillade den inte så värst förr men nu älskar jag den och ser fram mot den och särskilt då september, oktober…det är så härligt på alla sätt och vis…lagom varmt, färger, fågellivet kommer igång riktigt ordentligt igen…underbart!

    Ha det gott!

    Steffe

  • Isak Bergwall skriver:

    Den här tycker jag var riktigt bra komponerad och härlig färgskala i bilden! Mycket snyggt!

  • Tommy Vikars skriver:

    Jo september har varit en favoritmånad men du läste ju om tranornas tidiga upplösning. Har funderat på det nu och kommer bara fram till att det måste vara fel grödor på åkrarna, mest kummin och rybs.

    Har själv tagit fram F6:an och Velvian nu. Mest för att få känna på magin som det innebär för min del. Det är en sak jag saknat rätt länge.

    Snygg blev din bild. Bakgrunden går mot en saga.

    Bra fotat.

    • jukkalausmaa skriver:

      Tommy, du får övertyga bönderna om att byta grödor, så att tranorna stannar längre.😉
      Ser fram mot fler av dina Velvia-bilder. Många gånger har jag tänkt på att testa med dia igen, körde ju med det under en kort period i min ungdom. Men internetskadad som jag är så känns scannandet oöverkomligt just nu. Att hålla ordning på diorna skulle inte heller funka, oorganiserad som jag är. Men en dag kanske den dagen kommer också…
      /Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande SeptemberJukkas Blogg.

Meta

