Helgen

13 september 2010 § 20 kommentarer

… ägnades åt att försöka fotografera rådjur och dovvilt. Djuren var dock som bortblåsta. Cirka 5 mil norr om där jag befann mig firade Johannes Glännman och Henrik Hellemar stora triumfer med kronhjortar. Titta gärna på deras fina bilder på dessa magnifika djur. Själv fick nöja mig med granar och flugsvamp. 🙂

Väntan (Risveden, 11 september 2010)

Tomtebobarnen (Rapenskår, 12 september 2010)
(Tack till Magdalena för bildtiteln – titta gärna på hennes originella fågelmålningar).

§ 20 svar till Helgen

  • Mats Andersson skriver:

    Trots avsaknad av djur så är bilderna mycket vackra. Härligt ljus i båda.

  • Lars U skriver:

    Ibland kan det ju vara bra att det inte blir riktigt som man tänkt. Här fick du ju istället skapa riktigt fina skogsbilder med härligt ljus, färg och känsla.
    //Lars U.

  • Johannes Glännman skriver:

    Jag såg faktiskt inga flugsvampar under helgen så där fick du övertaget. Fast jag hittade lite trattkantareller som ligger på tork😛

    Tycker ändå du fick fina bilder trots avsaknaden av djur. De andas höst och skogskänslan är där som alltid..

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johannes,
      Jo trattisarna verkar tidiga i år. Såg mina första för tre veckor sedan. Fast jag har slutat plocka dem, har fortfarande inte gjort slut på dem som ligger i skafferiet.
      /Jukka

  • Niklas skriver:

    Inte så illa pinkat för det.
    Vem behöver uppsnoffsade naturfotografer🙂 Låt dem behålla sina kronhjortar!🙂

    /Niklas

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Jag får väl inleda med att tackla ödmjukast för de fina orden om mig…🙂
    Men du – jag letade flugsvamp och har gjort så ett tag, men allt jag hittat har antingen varit väldigt hårt angripet av antingen skadeinsekter eller mänskliga skodon, eller så har det varit vita flugsvampar av varierande sort – jag vill ha RÖDA flugsvampar så jag är djupt avis på dig !

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Inget att tacka för, de bilderna och arbetet bakom förtjänar all uppmärksamhet. Röd flugsvamp ser jag inte heller så ofta, och dessa var nog de finaste exemplaren jag någonsin sett.
      /Jukka

  • Åke skriver:

    Vad är kronhjortar mot tall och svamp?😉
    Kvalitetsmärkta bilder gör du ju iaf oavsett motiv!

  • naturbilden skriver:

    Fina bilder med två olika skogsstämningar. Den första lite avskalat brungrå och den andra en färgklick mjukt inbäddad i det gröna.
    Förstår om du också önskat dig ett hjortmöte!

    /Anna

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Anna,
      Kul att du uppfattar de olika stämningarna. Dessa återspeglar i sin tur de två platserna som är helt olika i karaktär. Den första en mörk skog i kanten av ett hygge, den andra en lummig lövskog kantad av brant och en å. Kan för övrigt rekommendera Rapenskår ifall du och Lasse inte redan varit där.
      /Jukka

  • Thorsten skriver:

    Fina stämningsbilder Jukka, tittade länge efter en hjort eller liknande , men ……….. Ha de´ Thorsten

  • Gunnar Eriksson skriver:

    Härliga bilder. Jag gillar bilden Längtan lite extra. Mycket för att det är ett objekt som inte gör något väsen av sig. Ett objekt som man därför ofta går förbi utan att lägga märke till det. Men har man blicken med sig kan det bli en vacker mystisk bild med mycket stämning, vilket du såg. Att se de oansenliga motiven, känner jag att jag själv måste träna på hela tiden. Jag vet att de finns där, men man är väl lite skumögd.

    /Gunnar

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Gunnar,
      Just det motivet har jag ett flertal bilder på. Det finns rakt framför mig på ett av ställena där jag passar på hjort. Så jag har stirrat på det ett stort antal timmar och har någon sorts relation till det.
      /Jukka

  • Jag gillar verkligen ‘Väntan’

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande HelgenJukkas Blogg.

Meta

