Ur arkivet

27 augusti 2010 § 16 kommentarer

Tänkte lägga upp lite bilder ur arkivet här då och då. Börjar med denna från en minst sagt dimmig decembermorgon för några år sedan.

En sten, en sjö och en ö i dimma (Risveden, 16 december 2007)

Taggad:

§ 16 svar till Ur arkivet

  • Johannes Glännman skriver:

    Jasså, en blivande arkivgrävare😀 Jag har för mig jag sett bilden innan, känner igen stämningen i alla fall. Den är ruggigt bra måste jag säga.

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johannes,
      Ja denna eller någon liknande har jag lagt upp på NFF. Har ett antal varianter från denna dimmiga morgon. Kul att du gillar den.
      Tyvärr lite dåligt med tid för foto nu, så jag gräver lite i arkivet.🙂 Ha det gott!
      /Jukka

  • Mats Andersson skriver:

    Stämningsfullt. En häftig bild tycker jag🙂
    – den växer.

  • msunphotography skriver:

    Den var riktig bra! Bra sett och fångat. Det ser nästan ut som att man har klippt in stenen i Photoshop men så var det inte.

  • schonfoto skriver:

    Både rofylld och laddad med mystik. Kort och gott en finstämd enkelhet som är en njutning att betrakta – ett lyckat arkivfynd Jukka!!

    Mvh, Jörgen

  • Gunnar skriver:

    Ja, det kan vara bra att vädra gamla bilder ibland. Gillar din bild som visar att varje årstid har sin charm. Det är så att man så smått börjar längta efter lite dimma.

    /Gunnar

  • Niklas skriver:

    Bra initiativ. Det är nog många av oss som har riktigt läckra bilder undankastade i arkivmapparna. Enkelheten och den klara kompositionen tilltalar mig i denna bild. Fruktansvärt läcker med stenen och den något mer flyktiga speglingen och och ön i bakgrunden. Vilken tur att du valde att visa upp denna. Mer av arkivet tack🙂

    /Niklas

    • jukkalausmaa skriver:

      Tackar Niklas! ”Nackdelen” med digitafoto är ju att det blir så fruktansvärt mycket bilder. Jag tar ofta 10-20 versioner av vissa motiv, och har ibland svårt att välja ut den ”bästa”. Dessutom är jag dålig på att slänga bilder. Det har blivit bättre på sistone och jag har numera färre bilder med mig hem från turerna än för några år sedan. Hursomhelt, det är roligt att gå tillbaka i arkivet då och då. Vissa favoriter vet man finns där, men det dyker också upp nya som man inte var så förtjust i från början.
      Det kommer mer från arkivet framöver.🙂

      /Jukka

  • naturbilden skriver:

    Denna eller en liknande bild fastnade jag för på NFF för flera år sedan och den håller lika bra ännu. Sen finns ju den med drillsnäppan på en sten i dimman som nog är ännu ett snäpp vassare enligt min mening! Ser fram emot fler arkivbilder.

    /Anna

  • christer k skriver:

    Fint djupdyk i arkivet.
    En stilren, avskalad bild. En bild med få bildelement. Understryker verkligen det engelska orstävet att ”Less is more”.
    Skön stämmning och känsla i bilden.
    Snyggt!!!

    /Christer K

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Christer!🙂 Det var just det avskalade som tilltalade mig i denna scenen.
      Dimma har ju den effekten att förutom att skapa stämning så tar den bort
      mycket av röran som annars kan uppstå i en bild. Och när den är så tät som
      här så kan det bli nästan surrealistiskt.🙂

      Mvh/Jukka

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Ur arkivetJukkas Blogg.

Meta

