Tre rådjur

08 augusti 2010 § 18 kommentarer

Under semestervistelsen i Halland var en av mina förhoppningar att fotografera däggdjur. Rådjur var väl det jag närmast hade i åtanke. Som jag skrev i mitt förra inlägg har det blivit mycket väntan. Men även en del bilder på djur och några av dem är jag ganska nöjd med. En sådan bild på rådjur har jag visat i ett tidigare inlägg. I den bilden är det den mjuka helheten och sommarkänslan som tilltalar mig. Nedan visar jag några till på rådjur.

”Vittring” tog jag sen en kväll. Jag hade suttit ett par timmar när först en ettåring kom ut, därefter geten. Det betade lugnt i klöverängen framför mig. Jag satt och betraktade dem och väntade med fotograferingen till de kom närmare. Jag fick några bra porträttbilder på båda, men inget som har det där lilla extra som jag vill ha. Bilden på den vädrande geten blev till när det börjat mörkna rejält när jag med kameran följde den lilla som lugnt kom gående mot mig. I ögonvrån såg jag att geten hade börjat ana oråd. Jag tog en bild på lillen, vred sedan kameran mot geten som stod och tittade mot mig och försökte få vittring. Det var just posen jag var ute efter.  Bilden ”Rådjursdrömmar”  är tagen från bilen. Det var tidig morgon, mörkt och dunkelt och jag såg knappast geten där den stod bakom växterna vid vägkanten. Därför syns den knappast i bilden heller. Men fullt tillräckligt tycker jag…🙂 Bocken som tittar bakåt är fotograferad i närheten av sommarstugan. Den spanar efter rävarna som störde den i sitt kvällsmål.

PS: Ser nu att jag valde ut mörka bilder igen… Jag har ljusa rådjursbilder också, bara så ni vet det. 😉

Vittring (Stegared, Halland, 1 augusti 2010)

Rådjursdrömmar (Angryd, Halland, 11 juli 2010)

Råbock (Gamla Köpstad, Halland, 23 juli 2010)

§ 18 svar till Tre rådjur

  • Åke skriver:

    Alla fina men ettan kommer bli min favorit från dina rådjur. Ett uttryck som man inte ser varje dag. Härligt!🙂

  • Tommy Vikars skriver:

    Det kan vara en kamp emellanåt. Har själv jobbat med mårdhundar senaste tiden men mörkret ställer till det! Får bli en ny sommar.

    Vittring är nog en riktig fullträff tycker jag. Dom andra är riktigt bra också. Drömmen är väl en sån där som inte gillar webbformatet. Den blir säkert grymt bra som större. Tror den bräcker vitting i längden.

    Annars…Helt plötsligt funkar mina webbpubliceringar rakt av utan den där metoden vi diskuterade för en tid sen. Skumt men efterlängtat🙂 Nytt grafikkort blev det för en tid sen men det kan väl inte vara orsaken?

    Ha en skön sensommar! Bästa tiden på året är just här!🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Tommy, trevligt att höra av från dig här. Jo de två första är betydligt bättre än weben utvisar. Vad bra att dina webpubliceringar funkar nu. Jag har själv inte full koll på detta, tycker att det beter sig olika här på bloggen än på NFF och orkar inte lägga energi på det.🙂
      Mårdhund låter spännande, en sådan har jag nog inte ens sett på bild. Instämmer att den bästa tiden på året är här – de kommande tre månaderna.🙂
      Ha det bra och kör hårt!
      /Jukka

  • vastkustenfoto skriver:

    ettan är fullkomligt underbar, att det är ett rådjur från Halland gör inte saken sämre😉🙂 hehe

  • Johannes Glännman skriver:

    Härliga bilder väl värda väntan och tålamodet du lagt ned. Bara man inte ger upp så får man till slut upplevelserna och bilderna. Vittringen blir min favorit. Ofta när jag sitter och lurar och ser att djuret börjar vittra så känner man sig nästan påkommen direkt. Ibland har det hänt att dom stannat kvar men oftast har de sprungit iväg eller i alla fall börjat skälla om de vittrat något skumt. Hur reagerade denna efter bilden tagigts ? Blev du upptäckt till slut eller luktade du mest gräs ?🙂

    mvh // Johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Det var vindstilla så hon fick nog ingen vittring.
      Även om hon fått det skulle det inte göra någon
      skillnad eftersom jag luktar skog.😉
      Men båda valde dock att gå undan efter ett tag,
      så jag var väl avslöjad på ett eller annat sätt.
      /Jukka

  • Mats Andersson skriver:

    Den vädrande geten blir min favorit. Underbart uttryck. Och den mörkare färgskalan är helt rätt🙂

    /Mats

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    En wunderbaum med tallbarsdoft under vardera armålan alltså…😉
    ”Vittring” är nog bäst… Gillar den annorlunda posen… De övriga två är givetvis grymma de också…

    Henke🙂
    Som längtar ut i skogen nu…

  • Niklas skriver:

    Bra bilder alla tre, en personlig favorit är dock ”vittring”..

    /Niklas

  • christer k skriver:

    Härliga rådjursbilder. Med en fin mystisk dov stämmning och en skön ton som visar att timmen är sen eller tidigt på dagen.
    Faller för ”vittring” kompositionen, tonen, djurets pose. Allt samverkar till en spännande bild.

    /Christer K

  • […] Vittring – Jukka Lausmaa | Omdöme: En underbar och mycket stämningsfull bild på ett rådjur som vittrar naturfotografen. Jag anser att bilden är briljant i sitt enkla utförande och fångar ett naturligt beteende hos den vackra geten. En härlig morgonkänsla infaller sig och blir jag blir inspirerad av att ge mig  ut i den blå timmen. […]

  • Terje Hellesø skriver:

    Alla bilderna är bra, men det mittersta är LYSANDE!🙂

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Tre rådjurJukkas Blogg.

Meta

