Väntan…

04 augusti 2010 § 31 kommentarer

… har det blivit mycket av i sommar. Som jag skrev i mitt förra inlägg har jag tillbringat åtskilliga tidiga morgontimmar och sena kvällstimmar i Hallands natur under semestern. Förhoppningen har varit att fotografera djur. Jag brukar välja plats utefter väder, vind och så sätter jag mig där och väntar helt enkelt. Väntar, väntar, kikar runt och lyssnar. Ibland roar jag mig med att ta lite bilder också på detaljer som fångar mitt intresse. Dessa fyra bilder är exempel på detta. Ibland blir det bilder på djur också, men ibland undrar jag om det är det viktigaste. Eller är det själva väntan och det jag upplever medan jag väntar?🙂

I sommarängen II (Gamla Köpstad, Halland, 14 juli 2010)

 

Gryning (Åkulla bokskogar, Halland, 27 juli 2010)

Ensam (Åkulla bokskogar, Halland, 28 juli 2010)

Morgon (Åkulla bokskogar, Halland, 19 juli 2010)

§ 31 svar till Väntan…

  • Andreas skriver:

    Hei! Flotte bilder, spesielt det første syns jeg. Du får mye ut av ventingen din🙂

  • Härliga ”väntanbilder” du bjuder på Jukka!Ser ut att ha varit
    sköna timmar där ute i dom Halländska skogarna.Den första & andra bilden har mycket känsla i sig som man bar kan njuta av.Ser fram emot dina djurbilder sen också.Starkt jobbat !

    mvh/Mats-Ove

  • Arne Wennberg skriver:

    Vilka utsökta bilder. Speciellt gillar jag uttrycket i bilden med spimdelnätet. Det är ju ett vanligt motiv men din bild känns ändå unik och med din vattenstämpel.

  • Thorsten skriver:

    Riktit läckar bilder Jukka, men nr 1 blir min absoluta favorit ! Snyggt ”väntat” ! Ha de´ Thorsten

  • Peter Jonsson skriver:

    Även om det kanske inte blev några djur vid det här tillfället så tycker jag bilderna som blev till räcker riktigt långt, väldigt snyggt det här🙂

    /PJ

  • Åke skriver:

    Ja det är väl själva vistelsen i naturen som är a och o tycker jag. Och det händer att jag gör någon bild då och då oxå. Läckra bilder här och speciellt nr 2 som jag finner mycket tilltalande!🙂

  • msunphotography skriver:

    Bild 1 och bild 2 ska du vara riktig nöjd med! Snyggt fångat

  • Gunnar skriver:

    Själv kan jag bara instämma med Robert Brobergs text ”Målet är ingenting, vägen är allt…”. Allt man hinner uppleva innan man tar den där bilden man tycker om. Skulle det inte bli något så har man alltid upplevelsen från turen. Jag tycker du hann med mycket när du väntade. Favoriten får bli den första bilden som får mig att tänka på en sommaräng.

    /Gunnar

  • Isak Bergwall skriver:

    Fantastiska stämningsbilder Jukka! Den första är ju sommarmorgonen personifierad🙂

  • hellemar skriver:

    Tjabba…

    Men visst är det nog lite så – att det är resan och inte själva målet som är det viktiga… Visst vill man få bra bilder också, men det primära är väl att ha så trevligt man bara kan under tiden…🙂
    Läckra bilder – nu visar du återigen upp den där härliga Jukka-sidan med läckra färger… Den gillar jag precis lika mycket som den dunkla, mörka…🙂

    Henke🙂

    • jukkalausmaa skriver:

      Tjabba!🙂 Jag tycker nog som du om resan och målet… Och när det gäller färger så försöker jag ta tillvara på de som erbjuds vid tillfället.🙂
      /Jukka

  • Ulla skriver:

    Fantastiskt vackra bilder! Jag fastnar speciellt för bilden på spindelnätet, så otroligt fint fångat, som om nätet vore försiktigt framburet av stråna.
    Mvh Ulla

  • jukkalausmaa skriver:

    Hej Ulla! Kul att du hittat hit och tack för dina rader!🙂
    /Jukka

  • Rikard Jansson skriver:

    Är glad att jag hittat till din blogg! Spindelväven i gryningsljuset är grym! Toppbetyg.
    /Rikard

  • Steffe skriver:

    Åh herre min jesus…jag bara måste få uttrycka mig så…vilka bilder…den första så skir och så vacker…tror det är en av de bästa bilder jag sett från dig… och spindelbilden är ju så underbar, så underbar…tio av tio…allt!!
    Steffe

  • Lars U skriver:

    Vansinnigt läckra bilder! Spindelväven är ju så att man trillar av stolen. Verkar absolut inte spela nån roll att det inte dyker upp några djur, sagolika bilder blir det i alla fall.
    //Lars U.

  • naturbilden skriver:

    Väntan verkar vara väl så viktig! Bilderna verkligen andas svensk sommar. Hoppas att du fått vila och ny energi under sommaren. Verkar vara en skön del av Halland som är din under sommaren?

    /Anna

    • jukkalausmaa skriver:

      Tack Anna! Jo sommaren har varit vilsam. Vi håller till i Gamla Köpstad, strax söder om Varberg.
      Nära till skogarna en bit inåt landet. Fast de går inte upp mot Risveden…
      /Jukka

  • christer k skriver:

    Inget är som väntans tider…
    Ser att du nyttjat dina väntans stunder på kretivaste sätt. Du radar upp en skön samling bilder. Med skönt ljus, finstämda motiv och kompositioner.
    I ”sommarängen II” en underskön ”målning” med underbart ljus och en skön varm sommrig stämning, en riktig njutare.
    ”Gryning” Åkulla, underbart motiv med en skön bakgrund. Mycket naturromantiskt och fin känsla, stämmning i bilden. Gillar bakgrunden med härligt ljus och solen fint placerad i bilden och hur det oskarpa gräset bildar ett fint mönster, gillar hur huvudmotivet hänger in i bilden och som pricken över i:et bjuds vi på ett dagg fyllt spindelnät och allt skapar en fantastisk stämmning och känsla.
    ”Morgon” där du skapat en härlig abstrakt målning med kameran. Du har förvandlat detta bös till en härlig soft röra av mönster, fina toner och färg duttar. En bild typ som jag alltmer faller åt att titta på. Bilder som inte föreställer något direkt men som mer riktar sig åt en skön bild upplevelse och som attraherar känslan och sinnet mer än att visa på något….
    Mvh Christer K

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Väntan…Jukkas Blogg.

Meta

