Natten

27 juni 2010 § 16 kommentarer

… till idag tillbringades i skogen, under granar och bar himmel. När jag kom fram igår kväll var dovhjorten redan på plats. Jag smög mig fram, men den anade att något inte stod rätt till. Hoppade runt, frustade och småskällde. Långsamt och försiktigt satte jag mig, fick upp stativet och kunde så ta ett tiotal bilder innan hjorten skuttade iväg. Natten förflöt sedan utan dramatik. De tre ringduvorna fotograferade jag på morgonen när jag smög på fyra hjortar som gick på ett hygge och betade. Hyggen är ingen favoritmiljö för bilder precis, men när jag såg de tre duvorna sätta sig i det liggande träden medan dimmorna svepte in över hygget tycker jag att det blev en scen med intressanta grafiska kvaliteter. Bocken Bruse i sin örtagård är fotograferad från bilen när jag var på väg hem. Visst är han stilig?😉

Dagens musiktips:  The hand that feeds, med Nine Inch Nails.

Lyssnar (Risveden, 26 juni 2010)

Tre (Risveden, 27 juni 2010)
(sepia + korn pålagt i datorn)

Bock i örtagård (Sålanda, 27 juni 2010)

§ 16 svar till Natten

  • naturbilden skriver:

    Tänkte titta lite närmare på duvorna och då försvann det jag skrivit om bocken i örtagården. Sammanfattningsvis gick det ungefär ut på att jag ibland blir lite trött på bilder av rådjur i gröngräs men att den här bilden förnyar kategorin och avslöjar lagom mycket!
    I ringduvebilden har du lyckats göra något av ett hygge. När jag skulle klicka upp bilden förut var det för att leta efter var skärpan låg, men nu vågar jag inte göra om samma misstag😉

    /Anna

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Anna,
      Jovisst räcker det med hornen, resten kan man ju fylla i själv.🙂
      Ringduvebilden är skarp överallt, det var ganska långt bort
      och scenen är ganska platt. Kanske försvann lite av skärpan i
      nedskalningen. Tack för dina rader och ha det gott!
      /Jukka

  • naturbilden skriver:

    Hej Jukka!

    Vilken skön känsla i ”Lyssnar”. Här har du presenterat tre bilder som i mina ögon avviker lite från dina vanliga trolska bilder… och det är ingen nackdel vill jag säga!

    De tre duvorna har du gjort med en skön finess när du har lämnat färgvärlden, men behållit fototekniken så att det blir sköna inramningar som i färgvärlden skulle varit gröna. Starkt!

    Även bocken är genial! Läckert med svartvitt där, då hårdheten i hornen är en subtil skillnad mot resten av bilden, men ack så viktig! De lyser riktigt!

    Nine Inch Nails har alltid varit ett favoritband för mig! Det var bara en USB-kontakt bort, så hade jag ”The hand that feeds” i öronen. Har du hört Ghosts I-IV?
    🙂 Lasse

  • Lars U skriver:

    Läckra och lite annorlunda bilder än de man är van att se här. Gillar speciellt ringduvorna med sin spöklika och lite otäcka skräckfilmskänsla.
    //Lars U.

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Lars,
      Ja, tanken var att skapa en lite ödesmättad känsla. I verkligheten var dock scenen betydligt ljusare och solen var på väg att bryta fram genom dimmorna. Bilden ljuger således… Tack för dina rader!
      /Jukka

  • vastkustenfoto skriver:

    spännande bilder och läsning minsann! mycket bra

  • Johannes Glännman skriver:

    Jag brukar att försöka att inte kommentera bilder på bloggar men jag måste säga att dovhindsbilden längst upp är fantastiskt fin. Enligt mig bättre än den på NFF då den passar min smak i komposition mycket bättre..

    Det som är synd med risveden är alla hyggen. Det är väl lika många hyggen som naturreservat om inte fler och jag drömmer ibland hur häftigt området varit om hela området varit ett stort sammanhängande reservat istället för så många små, inputtande mellan hyggen. Men hyggen kan bevisligen också prestera bilder. Fast jag brukar hålla mig ifrån dom i alla fall.. Men jag gillar ändå din bild på duvorna..

    Ja visst är bocken stilig. Gillar speciellt färgen😉

    Sov du något under natten eller var du igång och fotograferade hela tiden ? När jag var uppe på berget i söndags så var knotten minst sagt många i antalet. Hur är det borta hos dig ?

    mvh // johannes

    • jukkalausmaa skriver:

      Hej Johannes!
      Jag tycker också att kompen i denna dohjortsbild är bättre än den på NFF, den känns mer levande. Hyggen ja: Tyvärr finns det en hel del av dem i Risveden. Men jag försöker se positivt på det. I brytningen mellan skog och hygge händer det ofta lite mer, åtminstone vad man kan se. Ormvråken slår en lov, nötskrikan flyger runt och väsnas och klövdjuren betar. Fast de är ingen fager syn, det kan jag hålla med om.
      Det blev ingen sömn den natten, jag hade underskattat kylan… Inte bra eftersom jag numera oftast bara har det allra nödvändigaste med mig; kamera och stativ, termos och mackor i fickan, och en sittlapp. Knotten var inget större problem på just den platsen, men det kan vara för jäkligt på vissa ställen. De djuren kan jag vara utan…
      /Jukka

  • Tomas Eriksson skriver:

    Tvåan på hygget med kråkorna är så grymt bra🙂. Jag har satt upp en ny blogg och vill du kan du ändra min adress till http://www.fotograf-tomas-eriksson.se

    Ha det bra i sommarvärmen🙂

    Mvh,

    Tomas

  • christer skriver:

    Härlig text som tar mig med på dina små nattliga äventyr. Spännande och se bildresultaten som alltid imponerar. Och javisst är han fin och ståtlig ”bocken bruse” där på fältet…

    /Christer K

  • monartic skriver:

    vilka bilder…igen…å den första bilden där är ju som den vackraste av målningar, helt i min smak, det var ett tag sen sist jag surfade runt på bloggar så jag har visst en del att ta igen…ser många vackra alster som gått mig förbi medan jag ”vilat upp surfarmen”.

    /Mona

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande NattenJukkas Blogg.

Meta

